Otázka: Potřeby nemocných v ošetřovatelském procesu
Předmět: Ošetřovatelství
Přidal(a): vnl.xf
Úvod
Uspokojování potřeb zdravého i nemocného člověka je základním rysem moderního ošetřovatelství. Dokumentuje to i vyhláška č. 424/2004 Sb., §4, odstavec (1) písm. a).
Člověk je bio-psycho-sociální jednota – holistická bytost. Porucha jedné části vede k poruše jiné části nebo dokonce systému.
Bio-psycho-sociální model nemoci
- somatika, psychika, soc. prostředí
- Psychická zátěž vyvolá somatické onemocnění.
- Somatické onemocnění má vliv na psychiku.
- Psychické stavy vedou k poruše mezilidských vztahů.
- Sociální izolace vyvolává negativní emoce (změna psychiky).
- Nemocný člověk ztrácí přátele (až sociální smrt).
- Sociální prostředí ovlivňuje somatiku (osamocení dříve umírají).
Potřeba
- Potřeba je stav nedostatku nebo nadbytku něčeho v oblasti biologické, psychologické.
- Uspokojování potřeb u jedince je individuální.
- Úzce souvisí s kvalitou života jednotlivce.
- Význam pro člověka:
- biologický – vyjadřuje stav narušené fyz. rovnováhy
- ekonomický – potřeba něco vlastnit (často image)
- psychologický – cítit se dobře, spokojenost -> (zahrnuje i sociální oblast).
Nedostatek potřeby
- Při neuspokojení potřeb dochází k napětí, podrážděnosti, nepohodě a jedinec se stává citlivější na některé podněty – vzniká tak motiv k činnosti, která směřuje k obnovení rovnováhy ve všech oblastech – dochází k naplnění potřeb.
- Motivace – určuje směr, sílu a trvání (vědomá, nevědomá).
- Množství a intenzita motivace závisí na: věku, pohlaví, kulturní a společenské úrovni, prostředí, inteligenci, životních zkušenostech, zdravotním a momentálním stavu …
Motivace a operativní chování
- Motivační napětí (potřeba, impulz k naplnění)
- Instrumentální chování (činnost)
- Dovršující chování (uspokojení)
- Př.:Pocit bolesti = odstranění (zaujetí úlevové polohy…) = zmírněná bolest (bez bolesti).
- Hlad, žízeň, únava, nuda, svědění …
STANDARD POTŘEBY
- a) Obecný – všeobecně vnímaný (jídlo, spánek, odpočinek…).
- b) Osobní – vnímaný konkrétní osobou, závisí na mnoha faktorech, souvisí s vyspělostí jedince.
- c) normativní – platný pro určitou skupinu, dle sociálního prostředí
Naplnění potřeb
- Míra naplnění může být:
- – podprahová
- – nadprahová
- – prahová
- Žádoucím nebo nežádoucím způsobem.
Dělení potřeb, klasifikace
- Dělení potřeb podle významu pro život:
- Primární (základní, bazální, nižší, biogenní)
- Sekundární (vyšší, psychogenní, sociogen.)
- Dělení potřeb vyplývající z jejich obsahu:
- Potřeby fyziologické (biologické, biogenní)
- Potřeby psychické
- Potřeby sociální
- Potřeby spirituální
- Hierarchie potřeb podle A. Maslowova
Využití znalostí v práci sestry:
- Poznání a pochopení svých potřeb.
- Pochopení potřeb druhých.
- Tvoří základ pro hodnocení nemocného a následném plánování intervencí.
- Teoretických znalostí lidských potřeb může využít v edukaci, v postoji k nemocnému – úcta k člověku…
Soběstačnost a nesoběstačnost
- Soběstačnost se definuje jako schopnost jedince uspokojit své potřeby vlastními silami. Vyjadřuje samostatnost při vykonávání denních aktivit (ADL).
- ATL (Aktivitäten des Täglichen Lebens)
- Je to míra samostatnosti popř. participace člověka při vykonávání denních aktivit.
- Nesoběstačnost jako neschopnost nebo závislost jedince při vykonávání denních aktivit.
Sebepéče
- Sebepéče je samostatné vykonávání denních aktivit.
- Self-care: Prováděna nemocným (instruktáž), Prováděna laickou osobou, Osobní péče bez technické pomoci
Míra soběstačnosti závisí
- na ontogenetickém vývoji
- na úrovni intelektu
- na zdravotním stavu
- na prostředí (úprava )
- na momentálním stavu (dočasné indisopozice)
- míra soběstačnosti může mít aktuálně i potencionálně sníženou schopnost. Mění se, může se týkat jen některých aktivit…
Hodnocení a klasifikace úrovní sebepéče
- Zhodnocení celkové úrovně sebepéče je součástí aktivit sestry!!!
- Zdroje – pozorování, samotný pacient, jeho blízcí, dokumentace, spolupacienti…
- Klasifikací funkční úrovně pacienta je nutné podporovat jeho nezávislost!!!
- Problematika soběstačnosti je zahrnuta v diagnózách NANDA – Porucha soběstačnosti
Zdravotní postižení
- Zdravotní postižení je změna ve funkci organizmu na úrovni tělesné, smyslové, psychické a sociální.
- Handicap (Hendikep) znamená nevýhodu, překážku. Postižení neznamená nemoc (jsou jen specifické potřeby). Paraple.
- Dle časového aspektu dělíme na: akutní, chronické, krátkodobé-dočasné a trvalé.
- Mohou být: tělesné, duševní, smyslové, kombinované…
Prevence a kompenzace poruch sebepéče
- Prevence:
- již od dětství předcházet úrazům, u seniorů zabránit pádům…, zabránit závislosti na pomoci, rozvoj samostatnosti…
- Kompenzace:
- naučit náhradní aktivity, instruovat o způsobech, velká nabídka kompenzačních pomůcek – doporučení…
Klasifikace WHO, I-D-H – „International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps“.KLASIFIKACE ZDRAVOTNÍHO POSTIŽENÍ DLE WHO
- I – impairment – porucha, poškození fce na úrovni orgánu bez ohledu na původ (nepřihlíží se k etiologii) – porucha paměti, sluchu, zraku…, výkonnosti …
- D – disabilities – neschopnost, omezená schopnost organizmu, jeho celku = porucha na úrovni celého organizmu (neschopnost plnit pracovní, sociální role, … poruchy manuální obratnosti…)
- H – handicap – limituje nebo brání plnění role jedince ve vztahu ke společnosti, které jsou běžné – vzhledem k věku, pohlaví, faktorům …
- – vede k izolaci
POTŘEBY ČLOVĚKA V TĚŽKÉ A ZÁVAŽNÉ NEMOCI
- Fyziologické – úkolem sestry je převzetí role při zajištění těchto potřeb v takové míře, aby nemocný netrpěl nedostatkem.
- Bezpečí a jistota – úkolem sestry je být pacientovi nablízku, zajímat se o účinky intervencí, přijít neprodleně na zavolání …
- Láska a pocit příslušnosti – úkolem sestry je naslouchat klientovi, komunikovat tichem, snažit se o zajištění návštěv a kontaktu s rodinou.
- Sebeúcta – úkolem sestry je zajistit maximální soukromí a dát možnost vyjádřit se, ptát se na názor…
- Seberealizace – úkolem sestry je umožnit aktivity, kterých je p/k schopen, poukázat na to, co se mu povedlo …
Zásady uspokojování potřeb z pohledu zdravotníků
- a) najít vlastní cestu ve vztahu k pacientovi. Vytvořit důvěryhodný vztah. Chránit se od emotivních a příliš pevných vztahů…
- b) zdravotník by si měl být vědom rizik, které s sebou nese přílišná důvěra a naděje p/k (závislost, přeceňování schopnosti zdravotníků …).
- c) v důsledku nedostatečné profesionální připravenosti může dojít k odosobnění z obavy přílišné citové vazby.
- d) je nutné předcházet syndromu vyhoření – správnou životosprávou, aktivním odpočinkem
Zdroje najdete uvedeny zde:
- https://biologie-chemie.cz/zdroje-vnl-xf/
- Informace poskytla Magda K.