Otázka: Filozofie v ošetřovatelství
Předmět: Ošetřovatelství
Přidal(a): vnl.xf
Co je filozofie?
I. Filozofie= Philein=milovat + Sophia=moudrost
- Láska k moudrosti
- Jednotlivé věci se kolem nás v našem světě vyskytují
- Že některé věci „jsou“?
- Na čem toto jejich „bytí“ záleží?
- Jak takové „bytí“ popsat? —-> jsoucno
- Předmět není jasný
- Co znamená bytí každého možného předmětu?
- ->bytí samo nikdy nebude předmětem
- Na problém, „co to znamená bytí“ narážíme v našem konkrétním světě-máme o něm jakousi..
II. Co je údiv ?
- •Nám známá věc se náhle ukázala v novém aspektu-nebyli jsme na něj připraveni.
- •Nutí nás se zastavit, vrátit se a nahlédnout na věc z nového úhlu.
- Na údiv navazuje otázka
- Co to znamená?
- Co se stalo?
- V údivu je obsaženo podvědomí a bytí věci
- Čeho si údiv všímá,
- K čemu míří,
- Čím je vyvolán, je fakt, že věc je jinak, než byla
- Vyvádí nás z prodlevy u jednotlivých jsoucen k jejich bytí.
- Údiv= filozofická aktivita
- (Dokud se budeme divit, budeme filozofovat)
- -> Aristoteles napsal
- Neboť jako dnes tak v dřívějších dobách lidé počali filozofovat, protože se divili.
- Divit se – klást otázky=lidskou přirozeností
- Bytí se dotýká nejen filozofie, ale i umění
- Z filozofie -> psychologie -> pedagogika
- Umění se snaží zachytit jevy a jsoucna naší skutečnosti v poloze, kterou neumí běžný život zaznamenat.
- Jednotl. vědy, se kterými se můžeme dále setkávat-> estetika, logika, politologie, sociologie,…
Nejznámější filozofické směry
Idealizmus
nejznámější formy:
- tomizmus= vedoucí směr kat.filozofie,založeno T. Akvinským,zjevení je důlež. než poznání,
- neotomizmus= zmodernizované učení T. Akvinského, 1. pol. 19. st.
- pragmatizmus= chápe a určuje pravdu, jako praktickou hodnotu,je užitečná pro subj. zájmy jedince,
- existencializmus= staví se proti rozlišování subjektu a objektu,obhajuje bytí jako existenci,
- pozitivizmus= všechno poznání vychází ze zkušeností
- materializmus= zákl. filo. směrem, stojí proti idealizmus,duchovno je odvozené,skutečnost je poznamenána smysly, počátky tohoto směru jsou shodné s počátky filozofie, jsou spojené s rozvojem astronomie,matematiky a dalších věd ……
- humanizmus= uznává hodnotu člověka jako osobnosti, uznává jeho právo na svobodu a štěstí, na jeho rozvoj sil a schopností. Vyvíjel se už od starověku a stále dál se vyvíjí.
- naturalizmus= pokládá přírodu za zákl. vývoje, vylučuje vše nepřírodní
- racionalizmus= považuje rozum(=racio) za jediný a nejvyšší zdroj pravdivého poznání, uznává neomezené schopnosti lids. rozumu, 18.st.
- empirizmus= opak racionalizmus, považuje smyslovou zkušenost za jediný pramen poznání, podceňuje poznání rozumové
- materialistický empirizmus= považuje za zákl. předměty materiál.povahy a zkušenost je zprostředkováním objektivně existujícího světa
- idealistický empirizmus= chápe zkušenost, jako souhrn pocitů nebo představ, nemající základ v objektivním světě
- determinizmus= zabývá se příčinou podmíněností, uznává univerzálnost podmíněnosti a příčinnosti jevů, uznává vzájemnou souvislost a podmíněnost jevů v přírodě a společnosti.
- Všechny děje jsou nevyhnutelným důsledkem podmínek a příčin.
- Jedinec je předurčen sociálně, geneticky , biologicky.
- Popírá svobodu vůle.
- skepticizmus= starořecká filozo. koncepce,hlavními principy je skepse=pochybnost.
- Pochybuje o možnosti uznání fiktivní pravdy o podstatě věcí.Doba vzniku antika.
Krajními formami je :
- nevilizmus=absolutně negativní postoj,žádné kladné hodnoty,
- agnosticizmus=popírá úplně nebo částečně možnost poznání podstaty věci
- holizmus= filozofie celku,celistvosti, vyzdvihuje prvotnost celku v poměru k částem, 20.st.
a) Reálné vědy
- přírodní vědy – fyzika, chemie, astronomie,teoretická medicína, biologie
- udávají jejich popis a výklad,
- Jsou vždy? empirické(dílčí obraz světa), teoreticky redukované a metodicky abstraktní
b) Kulturní vědy
- duchovní vědy – vědy historické, náboženské, jazykové a vědy o umění
c) Formální vědy – formální logika, matematika
FILOZOFIE – MEDICÍNA – OŠETŘOVATELSTVÍ
- Základy filozofie v oše. – 1859
- F. Nightingale – Poznámky o ošetřovatelství
- teorie v oše.
- popsala 4 formy v oše. -> člověk, okolí, zdraví a ošetřovatelství
- Mezi sestru a lékaře se dostává technika
- 1. polovina 20.st. – kult technologie – pochází z materializmu
- 80.léta 20.st. – přetechnizovanou – filozofie humanizmu s respektováním holistických principů
- Současnost – nebezpečí preference techniky před ošetřovatelskou péčí
- Medicína – racionalizmus, humanizmus
- 20.st. – integrace poznatků přírodních oborů – biomedicínské zaměření
- Pozornost věnována nemoci či nemocnému orgánu
- Vytratila se orientace na zdraví
- 40.léta 20.st. – psychosomatický směr
- Poslední 3 desetiletí – behaviorální medicína
- 2. polovina 20.st. – alternativní, přírodní, komplementární medicína
KATEGORIE FILOZOFICKÝCH NÁZORŮ V OŠE
- Mechanistický názor-vnímá osobu jako stroj, jedinec se skládá z částí, je pasivní, reaguje jen tehdy, když jsou podněty z prostředí silné. Spjat s redukcionizmem – analyzuje danou věc, uvádí, že všechny děje, předměty, zkušenosti se skládají z konečných prvků nedělitelných částic.
- Organistický názor-vnímá osobu, jako živý organismus, aktivní, vstupuje do interakce s prostředím a reaguje na prostředí. Chápe jedince ve stochastickém smyslu (= nejvýše pravděpodobný). Spjatý s holizmem. Je neslučitelný s mechanickým názorem.
- Názor založený na změně-přirozenou a inherentní ( =vnitřní) součástí života jedince jsou změny-po celý život. Změna může být chápána, jako intraindividuální proměna.
- Názor založený na perzistenci= ( setrvání v čase), ke kterému dochází syntézou růstu a stability. Stabilita-existence je přirozeným stavem člověka. Jedinci se v průběhu života stávají více sami sebou. ( Lidé mají moc si utvářet vlastní život).
- Integrovaný přístup-pokládá jedince za soubor nebo jednotu jeho
bio-psycho-socio-spiriuálních částí. Jedinec se dokáže adaptovat na prostředí, které může ovlivnit pro udržení rovnováhy přičemž kooperuje s prostředím, aby dosáhl cíle.
HOLISTICKÁ FILOZOFIE A OŠE
- Holizmus = řecké holos
- Vychází z idealismu
- Ve 20.letech 20.st.
- Vynálezce-> Smuts – v knize -> Holizmus a evoluce 1926
- Neredukovatelnost celku na souhrn částí
- Holistická filozofie=
- Holisticky chápané zdraví= zahrnuje celého jedince, jeho celistvost, obsahuje všechny stránky životního stylu, těl.zdatnost,prevenci ( primární), těl.emocionálních stavů, zvládání stresu, reakce na prostředí, duchovno, ….
- Holistické oše. a medicína= jedinec, jako biopsychosociospirituální bytost, léčí a ošetřuje šetrnými metodami
- Holistická medicína= neléčí pouze příznaky, ale snaží se odstranit všechny příčiny
- Pierre Roche de Coppens – vytvořil a rozvinul principy holistické medicíny a léčby, nemoc vnímal, jako signál, který upozorňuje na problém v psychické i duchovní úrovni.
METAPARADIGMA V OŠE
- Metaparadigma= nejširší a nejglobálnější pohled urč. disciplíny na zkoumání urč. problému. Charakterizuje disciplínu, čímž tvoří předmět té dané disciplíny.
- Metapardigmatické koncepce
- Osoba – příjemce ošetřování -jednotlivec -rodina -společnost
- Prostředí – okolí příjemce -okolnosti vyžadující ošetření
- Zdraví – stav pohody nebo nemoci příjemce
- Ošetřovatelství – úkony vykonávané sestrou pro příjemce, v souvislosti s ním
KONCEPČNÍ MODELY OŠETŘOVATELSTVÍ = pohled, názor, poznatek o projevech světa. Zaměřují pozornost na vybrané jevy a mají vliv na naše vnímání reality
- Vznikají cestou:
- -> Indukce= zobecnění pozorovaných jevů,
- -> Dedukce= vyvození existujících poznatků,
- Tvořeno:
- -> Pojmy= duševní představy a pojmenování jevů
- -> Výpovědi= tvrzení vysvětlující vztahy mezi pojmy
- Součásti
- Asumpce= předpoklad, je to teoretický podklad koncepce oše.
- Hodnotový systém= tvořen zákl. myšlenkami oboru, které jsou podobné ve všech modelech oše.
- Jednotky oš. modelů
- * Cíl ošetřovatelství
- * Klient/pacient- příjemce oš. péče
- * Role sestry- určuje, co je úkolem sestry, co vykonává. Musí být akceptovaná společností
- * Zdroj potíží- musí být vždy viděn v pac. a ne u sestry, příčina pac.problému je vyjádřena explicitně
- * Ohnisko zásahu- určuje zaměření oš. intervencí
- * Způsoby intervence- specifické způsoby, jejich prostřednictvím sestra poskytuje oš. péči
- * Důsledky- obsahují očekávané výsledky oš. činností
- Rozsah teorií =prohlášení, které obsahuje nebo charakterizuje určitý jev,
- -hlavní cíl je vytváření nových poznatků a ověřování starých poznatků
- Metateorie= je nejglobálnějším hlediskem vědního oboru, je velmi abstraktní, pracuje se ztěženímy pojmy oboru
- Velká teorie= se skládají z obecných, abstraktních, koncepčních rámců. Definují široká hlediska pro oš. praxi, vysvětlují klíčové pojmy, principy vědní disciplíny, často nemají operačně definované pojmy, nejsou zcela přístupné empirickému testování
- Střední teorie= mají užší záběr, zahrnují omezený počet pojmů a omezený aspekt skutečného světa, lze je přímo empiricky testovat. V OSE nejvíce používané.
- Dílčí teorie= praktické-mikro nebo deskriptivní, mají nejomezenější obsah i použití, zahrnují konstatování izolovaných pozorování, která se zabývají úzkým rozsahem jevů, mají však svou heuristickou hodnotu a mohou se z nich výzkumem vyvinout teorie střední ( kazuistiky, diplomované práce).
- TYPY teorií
- a) popisné- popisují charakteristické rysy jedinců, skupin, situací, událostí zobecněním jednotl. pozorování
- b) vysvětlující- specifikují vztahy mezi vlastnostmi jedinců, skupin, situací, událostí
- c) predikční- předpovídají vzájemné vztahy mezi jevy a okolnostmi.
- OSE teorie se liší od OSE modelů
- úroveň abstrakce= teorie je konkrétnější, specifičtější, je přímo aplikovatelná v praxi,
- – koncepční model-> nemá operační definice, je rozsáhlejší a obecnější
- účel= popisuje, vysvětluje a předvídá jevy specifické pro OSE
- -koncepční model-> vyčleňuje vědomostní bázi pro obor, odlišuje specifika oše. od jiných disciplín
KATEGORIE OSE MODELŮ A TEORIÍ
- HUMANISTICKÉ MODELY
- F. Nightingale – Enviromentální model
- Virginia Henderson – Komplementárně suplementární model
- Dorothea E. Orem – Model sebepéče
- Madeleine Leininger – Teorie kulturně rozdílné a shodné péče
- Rosemarie Rizza Parse – Teorie „jak se stát člověkem“
- Roger W. Logan A.Tierney – Model životních aktivit
- INTERAKČNÍ MODELY
- = Zdůrazňují sociální vztahy mezi lidmi
- -percepce,
- -komunikace,
- -role
- Hildegard E. Peplau – Vývojový model
- Ida I. Orlando – Teorie oš. procesu
- SYSTÉMOVÉ MODELY
- = Zdůrazňují funkce systému
- -systém,
- -prostředí,
- -organizace,
- -vzájemná závislost,
- -integrace
- Dorothy E. Johnson – Behaviorální systémový model
- Calista Roy – Adaptační model
- Imogene M. King – Model otevřených systémů
- Betty Neuman – Systémový model
- MODELY ENERGETICKÉHO POLE
- = Využívají koncepci energie, týkají se energetického pole
- Martha E. Rogers – Model jednotného energetického pole
- MODELY
- Vývojové modely= Zdůrazňují procesy růstu,vývoje a zrání
- Modely potřeb= Hodnotí pac. a funkce sester z hlediska hierarchie potřeb
- Modely výsledků= Kladou důraz na výsledky oš. péče
- Modely zákroků= Zdůrazňují sesterské odborné činnosti, považují pac. za pasivní předmět oš. péče
- Modely náhrady= Poskytuje náhrady za schopnosti, které pac. chybí
- Modely zachování= Zachovávají příznivé aspekty pac. ohroženého nemocí nebo problémy
- Modely podpory= Pomáhají pac. při poškození zdraví a podporují jeho vyrovnávání se situací
- Modely zlepšení= Zaměřují se na zlepšení kvality pac. života, po poškození zdraví
Zdroje najdete uvedeny zde:
- https://biologie-chemie.cz/zdroje-vnl-xf/
- Michaela Kratochvílová, studijní materiál