Otázka: Závislost, násilí, CAN, EAN, šikana a nezaměstnanost
Předmět: Lékařství a ošetřovatelství, Psychologie
Přidal(a): JaničkaSestřička
Závislosti na návykových látkách, návykové chování, násilí ve společnosti- domácí násilí, CAN, EAN, kyberšikana, bezdomovectví, nezaměstnanost aj..
ZÁVISLOSTI NA NÁVYKOVÝCH LÁTKÁCH
- Závislost- je vypěstovaná nutkavá potřeba ovlivňující mé chování
Máme dva druhy
- Psychická
- Fyzická
- Návykové látky- jsou všechny látky, na které si vytváříme závislost
Klasifikace drog:
- Legální (alkohol, cigarety, káva…)
- Nelegální (tvrdé drogy)
Nelegální drogy dělíme podle účinku
- TLUMIVÉ (NARKOTICKÉ)- opiáty- opium, morfin, kodein, heroin, tramal; Opiát- silná návyková látka
- STIMULAČNÍ (PSYCHOSTIMULANCIA)- kokain, extáze, kofein, pervitin, extáze; Drogy dodávající energii, a jsou povzbuzující
- HALUCINOGENNÍ- hašiš, marihuana, lysohlávky, LSD
NÁVYKOVÉ CHOVÁNÍ
- náhlé výkyvy a změny nálady bez zřejmého důvodu,
- zhoršená schopnost koncentrace, roztěkanost,
- náhlé nebo i plíživé zhoršení prospěchu ve škole,
- agresivní sklony, nervozita, podrážděnost,
- únava, vyčerpanost, spavost,
- snížená, nebo naopak zvýšená chuť k jídlu, změna stravovacích návyků,
- ztráta zájmů,
- lhaní, vymýšlení si,
- změna přátel,
- ztráty peněz a cenných předmětů, drobné krádeže v domácnosti.
DOMÁCÍ NÁSILÍ
- je násilí mezi sobě blízkými osobami, které žijí ve společné domácnosti
- může být jako fyzické, psychické nebo sociální, sexuální, ekonomické zanedbání péče
- oznamovací povinnost mají všichni občané ČR
- existují organizace pomáhající obětem (DONA, BKB- bílý kruh bezpečí)
OBĚŤ
- ŽENY
- DĚTI
- SENIOŘI
- MUŽI
CAN- CHILD ABUSE AND NEGLECT= TÝRANÉ A ZNEUŽÍVANÉ DĚTI
FYZICKÉ TÝRÁNÍ
- jedná se o nejen o vědomé tělesné ubližování, ale také nezabránění takovému zacházení s dítětem
- zahrnuje vedle hrubého útoku na dítě, jehož důsledkem je tělesné zranění, trvalé poškození dítěte nebo dokonce úmrtí dítěte, také pravidelné užívané tělesné trestání dítěte užívané jako převažující výchovný prostředek
- Formy fyzického týrání: např. nepřiměřené bytí rukou či různými nástroji, kopání do dítěte, údery pěstí, popáleniny (cigaretou), opaření horkou vodou , bodné rány (nůžky), vytrhávání vlasů, odmrštění, odhození dítěte, škrcení dušení, svazování, připoutání, silné třesení, odnímání spánku , potravy…
PSYCHICKÉ TÝRÁNÍ
- představuje takové chování vůči dítěti, které má negativní dopad na citový rozvoj dítěte, vývoj jeho chování, osobnosti a sebehodnocení či negativní dopad na rozvoj
- Formy psychického týrání: např. časté nadávky, ponižování, zesměšňování, opovrhování, výhrůžky, cílené vyvolávání strachu dítěte, odmítání dítěte, citová deprivace, citové vydírání, permanentní srovnávání s úspěšnějším sourozencem, násilná izolace, nepřiměřené oddělení dítěte od vrstevníků či ostatních osob
SEXUÁLNÍ ZNEUŽÍVÁNÍ
- každé nepatřičné vystavení dítěte sexuálnímu kontaktu či chování, které vede především k uspokojování sexuálních potřeb zneuživatele
- Formy sexuálního zneužívání
- bezkontaktní sexuální zneužívání– obnažování se před dítětem, masturbace před dítětem, pozorování nahého dítěte za účelem vlastního sexuálního vzrušení, uspokojení, přinucení dítěte sledovat soulož, přinucení dítěte ať se svléká apod.…
- kontaktní sexuální zneužívání – osahávání či líbání dítěte na intimních místech, laskání prsou nebo genitálií, orální nebo anální sex, sexuální styk (včetně znásilnění)
- komerční sexuální zneužívání– zneužití dítěte k dětské pornografii, nebo k dětské prostituci
ZANEDBÁVÁNÍ
- znamená nedostatek péče, který zapříčiňuje vážnou ujmu na vývoji dítěte, a to v oblasti tělesné i duševní
- Formy zanedbávání
- tělesné zanedbávání= neuspokojování tělesných potřeb dítěte
- nedostatek přiměřeného jídla, pití, přístřeší
- nedostatečná lékařská péče, zanedbávání prevence (povinné očkování)
- citové zanedbávání= neuspokojování citových potřeb dítěte, nedostatek náklonnosti, lásky
- zanedbávání výchovy a vzdělání= neustála absence ve škole
- nepřiměřená dětská práce bránící naplňování vzdělávání- hračky (fixy, barevné pastelky, stavebnice)
- tělesné zanedbávání= neuspokojování tělesných potřeb dítěte
SEKUNDÁRNÍ VIKTIMIZACE
- druhotné zraňování a vystavování dítěte nadbytečné psychické zátěži v průběhu vyšetřování pro syndrom CAN= dítě jako oběť činu se stává ještě obětí vyšetřovaní
- Formy: např. opakované vypovědí, nedůvěra v to, co dítě říká, obviňování dítěte, přenášení zodpovědnosti na dítě, odebrání dítěte od rodiny
EAN- ELDER ABUSE AND NEGLECT- TÝRÁNÍ A ZANEDBÁVÁNÍ SENIORŮ
- z výskytu jihočeské univerzity vyplynulo, že 13% respondentů většinou seniorů se setkali fyzických napadení, dále 20% s psychickým napadením, 6% vyjde najevo a 84% zůstane skryto
- FYZICKÉ NÁSILÍ: patří sem bití, odmítání stravy, netlumení bolesti, vystavování chladu, kartování
- PSYCHICKÉ NÁSILÍ: nadávky, výhrůžky, zastrašování, ponižování, izolace, vysmívání, zdůrazňování nepotřebnosti
- FINANČNÍ A MAJETKOVÉ: přisvojení si důchodu, vynucování závěti
- SEXUÁLNÍ OBTĚŽOVÁNÍ
- ZANEDBÁVÁNÍ: nedostatek stravy
ŠIKANA
- úmyslné násilí proti skupince nebo jedinci
- označuje tělesné, psychické nebo kombinované ponižování, případně týrání jedinců jiným
Typy šikany
- Fyzická– útok (u chlapců ale mohou i dívky – ZŠ, střední škola), útok na tělesné potřeby (brání svačiny)
- Psychická– pomluvy, vyhrožování, zastrašování, vydírání, slovní napadení, ponižování
- Sociální násilí- ztráta přátel, útoky na mé nejbližší, nucená sociální izolace, útoky na vlastní práci
Je pět stupňů vývoje šikany:
- ostrakismus (vyloučení jedince z kolektivu)- mírné, převážné psychické násilí. Okrajového člena skupiny ostatní pomlouvají, nebaví se s ním, dělají na jeho účet drobné legrácky. Tato situace je zárodečnou podobou šikany
- počátek fyzické agrese- v náročných situacích začnou ostrakizovaní spolužáci sloužit jako ventil napětí. Objevují se zprvu lehčí fyzické ataky. Zejména ve třídě, kde se sejde několik agresivních asociálních děti
- vytvoření jádra (klíčový moment)- útočníci začnou systematicky šikanovat vhodné oběti. Nevytvoří-li se ve třídě silná pozitivní podskupina, která jim dokáže čelit, jejich tažení za moci pokračuje
- většina přijímá normy agresorů- neformální tlak agresorů získává dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. I mírní a ukáznění žáci jsou schopni se aktivně účastnit týrání spolužáka a prožívat při tom uspokojení
- totalita čili dokonalá šikana- žáci jsou rozděleni na otrokáře a otroky. Otrokáři na otrocích využívají všechno od materiální věci po jejich tělo, city, školní znalosti.
- Mobbing- šikana mezi spolupracovníky v zaměstnání
- Bossing- šikana ze strany šéfa
KYBERŠIKANA
- definujeme jako zneužití ICT (informačních komunikačních technologií), zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně ohrozit, ublížit mu.
- Podobně jako u šikany tváří v tvář se jedná o úmyslné chování, kdy je oběť napadána útočníkem nebo útočníky.
- Povaha a provedení útoků pak určuje její závažnost.
- jedná se o nepřímou psychickou šikanu
Typy kyberšikany:
- Přímá kyberšikana
- Kyberšikana v zastoupení
BEZDOMOVECTVÍ
- označuje způsob života této osoby a existenci tohoto jevu.
- Bezdomovectví je nejvíc patrné v chudších a odlehlejších částech velkoměst a většinou je spolu s dalšími negativním faktory, doprovázeno sociální izolovaností a psychickým strádáním
- v obvyklém užití jde o osobu, která nemá vlastní domov, či si jej nenajímá, nebo nežije v takovém obydlí u osoby důvěrně blízké, či tento domov nemůže, nebo nechce užívat a nebo takový domov užívá protiprávně
Typy bezdomovectví
- Zjevné: mezi zjevné bezdomovce řadíme osoby, které okázale žijí mimo standardní hranice sociálních norem a návyků, jsou to lidé z nádraží a parků.
- Skryté: mezi skryté bezdomovce řadíme lidi, kteří jako bezdomovci žijí, ale nejsme schopni to rozlišit „na první pohled“, to je valná většina lidí bez domova
- Potenciální: potencionální bezdomovci, jsou lidé, kterým bezdomovectví hrozí.
NEZAMĚSTNANOST A JEJÍ PSYCHICKÉ DOPADY
- SOCIÁLNÍ DOPAD
- PSYCHICKÝ DOPAD
- EKONOMICKÉ DOPAD
Význam práce
- vytváří reálnou strukturu času, uspokojení potřeby seberealizace, sdílení sociální zkušenosti mimo rámec rodiny, podílení se na cílech, které jedince přesahují, vymezuje osobní status a identitu, vynucuje si řadu aktivit, k nimž bez zaměstnaní nejsem motivován, ekonomická nezávislost, možnost nových vjemů, zážitků
Důsledky pro jedince
- rozbití struktury denního času, změna vnímání čau, deprivace z absence pravidelných činností
- sociální izolace
- ztráta pracovních návyků a kvalifikace
- ztráta statusu (sociální důstojnosti, prestiže)
- změny postavení v rodině, rozklad rodinných vztahů, nárůst konfliktů
- pokles sebedůvěry, deprese, apatie (nárůst psychosomatických onemocnění, pokusy o sebevraždu, psychické poruchy)
- ztráta hodnot a respektu k veřejným institucím
- ekonomické strádání – ochuzení o nové poznávání
- chycení se do sociálních pasti= návyk žít ze sociálních dávek