Psychologická problematika života s handicapem

 

   Otázka: Psychologická problematika života s handicapem

   Předmět: Zdravotnická psychologie

   Přidal(a): JaničkaSestřička

 

Psychologická problematika života s handicapem

  • = smyslově, mentálně a tělesně handicapovaní, speciální pedagogika, pomáhající instituce, nároky na osobnost zdravotnických pracovníků

 

Zdravotnická psychologie

  • Patří mezi aplikované psychologické disciplíny.
  • Zabývá se nemocným člověkem, problémy vyplývající z nemoci a léčebným procesem řeší prožívání nemoci, vliv pobytu v nemocnici na pacienta a vztahy mezi pacientem a zdravotníkem, zdravotníkem a rodinou, pacientem a rodinou.
  • Řeší problematiku zdravotnického pracovníka.

 

Problematika jedinců s tělesným, smyslovým a mentálním postižením

  • Každá společnost má určitý systém hodnot.
  • I dnes je na prvním místě ve společnosti neporušené zdraví a dobrá psychická a fyzická zdatnost → ovlivnění vztahů společnosti k postiženým lidem.

 

POSTIŽENÍ:

  • změna životní situace, změní se vývoj celé osobnosti, změna vztahů k ostatním lidem
  • postižení omezuje získávání zkušeností a představ o okolním světě svět je pro postiženého méně srozumitelný, představy jsou chudší, méně detailní
  • postižený získává novou sociální roli „role postiženého“ → s tím je spjato:
    • Kladně: výhody, je středem pozornosti zájmu (parkování).
    • Záporně: nevýhody, omezení v běžném životě

 

Pro psychiku je důležité, zda je postižení:

  • Od narození: ovlivňují vývoj jedince od začátku, omezen přísun podnětů k optimálnímu vývoji, omezen kontakt s vrstevníky, omezen proces učení, v určitém směru jsou děti smyslově deprivované
  • Získaná: ovlivňují psychickou stránku člověka, postižený se musí adaptovat, špatné prožívání

 

Vliv zrakového postižení na osobnost

Těžší zrakové postižení vyvolává senzorickou deprivaci:

  • postižený nevnímá všechny zrakové podněty, chybí mu představa vnějšího světa
  • zrakové vnímání poskytuje nejvíce informací o světě
  • postižený nahrazuje nejvíce sluchovým a hmatovým vnímáním → kompenzace vnímání
  • HAPTICKÝ PROSTOR = prostor, ve kterém se nevidomí orientuje pomocí hmatu
  • rozvoj myšlení = u zrakově postižených je více než u zdravých spojen s řečí
  • Řeč = má pro nevidomé daleko větší význam než pro zdravé → kompenzační funkce jazyka (popisování činností)
  • Paměť = je u nevidomých více využívána a má velký význam, jedná se o paměť dotykovou
  • Socializace = (začlenění od narození až do smrti) nevidomý je ovlivněn handicapem, nemožnost zrakového kontaktu působí rušivě, u novorozenců může dojít k opoždění sociálního úsměvu
  • Komunikace = nezná neverbální projevy (miminka, proxemika, pantomimika)
  • pro nevidomého není možné učení napodobováním
  • velký problém s orientací v prostoru
  • nemá potřebu poznávat nové věci → nové situace jsou více nebezpečné, vynaložení více úsilí

Všechny tyto problémy se mohou promítnout do sociální izolace jedince.

 

Vliv sluchového postižení na osobnost

Vede k podmětové deprivaci:

  • sekundárním handicapem je komunikační bariéra (okolí a postižený)
  • na rozdíl od zrakově postižených, sluchově postižení využívají neverbální komunikaci
  • znaková řeč je gotika, která slouží ke komunikaci mezi jedinci
  • sluchově postižení mají 2 základní problémy:
    • porozumět mluvené řeči
    • ovládat mluvenou řeč
  • prochází změněným sociálním vývojem, protože jsou odtrženy od sociálních vrstevníků
  • nechápou některé normy chování (špatně se jim to vysvětluje)
  • horší orientace v běžných situacích, někdy nechápou co po nich druzí chtějí
  • hůře se orientují v pocitech druhých (narušení mezilidských vztahů → nedůvěřivý postoj k ostatním → sociální izolace)
  • myšlení je vázáno na konkrétní svět, velký deficit v abstraktním myšlení → nevidí souvislosti a vztahy mezi věcmi → omezené logické myšlení
  • neradi plánují budoucnost a otáčejí se zpět za životem
  • mluvená řeč vyvolává pocity nejistoty a strachu

 

Komunikace

  1. znaková řeč: -systém dorozumívání, vznikla z běžně používaných posunků neverbální komunikace
  2. nepoužívá gramatiku, vhodná pro neslyšící
  3. znakovaná čeština: – používá gramatiku, překlady v TV
  4. daktyl: – prstová abeceda, jednoručka nebo obojručka
  5. orální řeč: – lidé se zbytky sluchu se učí pomocí odezírání, pro neslyšící je to obtížné, nepoužívají gramatiku, slovní zásoba je omezena

 

Osobnost zdravotnického pracovníka

  • Požadavky emocionálních vlastností, fyzickou kondici, intelektové vlastnosti, pracovní a požadavky na morální vlastnosti. (viz. Maturitní otázka č. 21)

 

Pomáhající instituce v životě s handicapem

  • Zdravotní postižení je určitá odchylka ve zdravotním stavu člověka, která jej omezuje v určité činnosti (pohyb, kvalita života, uplatnění ve společnosti).

Ke zvládání postižení a zdraví jedince jsou zde napomáhající organizace, které usnadňují postiženému jedinci život a adaptaci:

U zrakového postižení

  • Tyfloservis
  • Bílá pastelka
  • SONS (sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých)

U sluchového postižení:

  • ASNEP (asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přítel)
  • APPN (agentura profesního poradenství pro neslyšící)
  • LORM (společnost pro hluchoslepé)

U tělesného postižení:

  • Čtyřlístek
  • Bílá holubice






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: