Otázka: Rozdíly mezi živou a neživou přírodou, základy systematiky
Předmět: Biologie
Přidal(a): Andrea Hejzlarová
1) Co je typické pro všechny živé organismy (vyjmenuj, vysvětli)
- podobné chemické složení
a) na úrovni prvků
- biogenní prvky (životatvorné)
- makrobiogenní: C, H, N, O, P, S
- mikrobiogenní: Fe, Ca, K, Mg, Na, Zn, I
b) na úrovni sloučenin
- anorganické prvky: H2O
- organické prvky: proteiny, sacharidy, lipidy, DNA/RNA (nukleové kyseliny)
- otevřená soustava
– s okolím si vyměňují látky, energii a informace
- dráždivost
– schopnost přijímat podněty a reagovat na ně
- schopnost samoregulace
-pochody uvnitř organismu jsou v závislosti na vnějším prostředí řízeny pomocí zpětných vazeb
- schopnost rozmnožovat se
- metabolismus
– látková přeměna = souhrn biochemických procesů probíhajících uvnitř organismů, které zajišťují přeměnu látek a energií
a) anabolismus
– z jednodušších látek vznikají složitější, energie se spotřebovává
b) katabolismus
-ze složitějších látek vznikají jednodušší, energie se uvolňuje
2) Popořadě vyjmenuj jednotlivé stupně uspořádanosti organismů (viz. šestý obr. na google při zadání „stupně uspořádanosti organismů“).
Atom → molekula → makromolekula → makromolekulární látky (celky) → organela → buňka → tkáň → orgán → orgánová soustava → organismus
3) Vytvoř tabulku základních biologických taxonomických jednotek (rozliš názvy pro živočichy a rostliny) a uveď příklady
KATEGORIE PŘÍKLADY TAXONŮ
ŘÍŠE | ŽIVOČICHOVÉ | ROSTLINY |
KMEN | STRUNATCI | |
ODDĚLENÍ | KRYTOSEMENNÉ | |
TŘÍDA | PTÁCI | DVOUDĚLOŽNÉ |
ŘÁD | PĚVCI | BUKOTVARÉ |
ČELEĎ | PĚNKAVOVITÍ | BUKOVITÉ |
ROD | PĚNKAVA | BUK |
DRUH | PĚNKAVA OBECNÁ | BUK LESNÍ |
4) Vytvoř systém současného rozdělení organismů do systému (stačí do podříší)
Nadříše: Prokaryota (prvojaderní)
- říše: prvobuněční
oddělení: bakterie, sinic
- říše nebuněční
oddělení: viry
Nadříše: Eukaryota (jaderní)
- říše :rostliny
podříše: nižžší rostliny & vyšší rostliny
- říše: houby
- říše: živočichové
podříše: jednobuněční & mnohobuněční
5) Vysvětlete, na jakém principu se pracuje s botanickým klíčem a k čemu slouží.
-knižní pomůcka sloužící k určení rostlin, nebo jejich částí. Má podobu soustavy tvrzení či otázek a dle naší odpovědi se přesuneme k dalšímu bodu