Otázka: Psychologická problematika života s handicapem
Předmět: Zdravotnická psychologie
Přidal(a): JaničkaSestřička
Psychologická problematika života s handicapem
- = smyslově, mentálně a tělesně handicapovaní, speciální pedagogika, pomáhající instituce, nároky na osobnost zdravotnických pracovníků
Zdravotnická psychologie
- Patří mezi aplikované psychologické disciplíny.
- Zabývá se nemocným člověkem, problémy vyplývající z nemoci a léčebným procesem řeší prožívání nemoci, vliv pobytu v nemocnici na pacienta a vztahy mezi pacientem a zdravotníkem, zdravotníkem a rodinou, pacientem a rodinou.
- Řeší problematiku zdravotnického pracovníka.
Problematika jedinců s tělesným, smyslovým a mentálním postižením
- Každá společnost má určitý systém hodnot.
- I dnes je na prvním místě ve společnosti neporušené zdraví a dobrá psychická a fyzická zdatnost → ovlivnění vztahů společnosti k postiženým lidem.
POSTIŽENÍ:
- změna životní situace, změní se vývoj celé osobnosti, změna vztahů k ostatním lidem
- postižení omezuje získávání zkušeností a představ o okolním světě svět je pro postiženého méně srozumitelný, představy jsou chudší, méně detailní
- postižený získává novou sociální roli „role postiženého“ → s tím je spjato:
- Kladně: výhody, je středem pozornosti zájmu (parkování).
- Záporně: nevýhody, omezení v běžném životě
Pro psychiku je důležité, zda je postižení:
- Od narození: ovlivňují vývoj jedince od začátku, omezen přísun podnětů k optimálnímu vývoji, omezen kontakt s vrstevníky, omezen proces učení, v určitém směru jsou děti smyslově deprivované
- Získaná: ovlivňují psychickou stránku člověka, postižený se musí adaptovat, špatné prožívání
Vliv zrakového postižení na osobnost
Těžší zrakové postižení vyvolává senzorickou deprivaci:
- postižený nevnímá všechny zrakové podněty, chybí mu představa vnějšího světa
- zrakové vnímání poskytuje nejvíce informací o světě
- postižený nahrazuje nejvíce sluchovým a hmatovým vnímáním → kompenzace vnímání
- HAPTICKÝ PROSTOR = prostor, ve kterém se nevidomí orientuje pomocí hmatu
- rozvoj myšlení = u zrakově postižených je více než u zdravých spojen s řečí
- Řeč = má pro nevidomé daleko větší význam než pro zdravé → kompenzační funkce jazyka (popisování činností)
- Paměť = je u nevidomých více využívána a má velký význam, jedná se o paměť dotykovou
- Socializace = (začlenění od narození až do smrti) nevidomý je ovlivněn handicapem, nemožnost zrakového kontaktu působí rušivě, u novorozenců může dojít k opoždění sociálního úsměvu
- Komunikace = nezná neverbální projevy (miminka, proxemika, pantomimika)
- pro nevidomého není možné učení napodobováním
- velký problém s orientací v prostoru
- nemá potřebu poznávat nové věci → nové situace jsou více nebezpečné, vynaložení více úsilí
Všechny tyto problémy se mohou promítnout do sociální izolace jedince.
Vliv sluchového postižení na osobnost
Vede k podmětové deprivaci:
- sekundárním handicapem je komunikační bariéra (okolí a postižený)
- na rozdíl od zrakově postižených, sluchově postižení využívají neverbální komunikaci
- znaková řeč je gotika, která slouží ke komunikaci mezi jedinci
- sluchově postižení mají 2 základní problémy:
- porozumět mluvené řeči
- ovládat mluvenou řeč
- prochází změněným sociálním vývojem, protože jsou odtrženy od sociálních vrstevníků
- nechápou některé normy chování (špatně se jim to vysvětluje)
- horší orientace v běžných situacích, někdy nechápou co po nich druzí chtějí
- hůře se orientují v pocitech druhých (narušení mezilidských vztahů → nedůvěřivý postoj k ostatním → sociální izolace)
- myšlení je vázáno na konkrétní svět, velký deficit v abstraktním myšlení → nevidí souvislosti a vztahy mezi věcmi → omezené logické myšlení
- neradi plánují budoucnost a otáčejí se zpět za životem
- mluvená řeč vyvolává pocity nejistoty a strachu
Komunikace
- znaková řeč: -systém dorozumívání, vznikla z běžně používaných posunků neverbální komunikace
- nepoužívá gramatiku, vhodná pro neslyšící
- znakovaná čeština: – používá gramatiku, překlady v TV
- daktyl: – prstová abeceda, jednoručka nebo obojručka
- orální řeč: – lidé se zbytky sluchu se učí pomocí odezírání, pro neslyšící je to obtížné, nepoužívají gramatiku, slovní zásoba je omezena
Osobnost zdravotnického pracovníka
- Požadavky emocionálních vlastností, fyzickou kondici, intelektové vlastnosti, pracovní a požadavky na morální vlastnosti. (viz. Maturitní otázka č. 21)
Pomáhající instituce v životě s handicapem
- Zdravotní postižení je určitá odchylka ve zdravotním stavu člověka, která jej omezuje v určité činnosti (pohyb, kvalita života, uplatnění ve společnosti).
Ke zvládání postižení a zdraví jedince jsou zde napomáhající organizace, které usnadňují postiženému jedinci život a adaptaci:
U zrakového postižení
- Tyfloservis
- Bílá pastelka
- SONS (sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých)
U sluchového postižení:
- ASNEP (asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přítel)
- APPN (agentura profesního poradenství pro neslyšící)
- LORM (společnost pro hluchoslepé)
U tělesného postižení:
- Čtyřlístek
- Bílá holubice