Závislost, násilí, CAN, EAN, šikana a nezaměstnanost

 

   Otázka: Závislost, násilí, CAN, EAN, šikana a nezaměstnanost

   Předmět: Lékařství a ošetřovatelství, Psychologie

   Přidal(a): JaničkaSestřička

 

Závislosti na návykových látkách, návykové chování, násilí ve společnosti- domácí násilí, CAN, EAN, kyberšikana, bezdomovectví, nezaměstnanost aj..

 

ZÁVISLOSTI NA NÁVYKOVÝCH LÁTKÁCH

  • Závislost- je vypěstovaná nutkavá potřeba ovlivňující mé chování

 

Máme dva druhy

  • Psychická
  • Fyzická
  • Návykové látky- jsou všechny látky, na které si vytváříme závislost

 

Klasifikace drog:

  • Legální (alkohol, cigarety, káva…)
  • Nelegální (tvrdé drogy)

 

Nelegální drogy dělíme podle účinku

  • TLUMIVÉ (NARKOTICKÉ)- opiáty- opium, morfin, kodein, heroin, tramal; Opiát- silná návyková látka
  • STIMULAČNÍ (PSYCHOSTIMULANCIA)- kokain, extáze, kofein, pervitin, extáze; Drogy dodávající energii, a jsou povzbuzující
  • HALUCINOGENNÍ- hašiš, marihuana, lysohlávky, LSD

 

NÁVYKOVÉ CHOVÁNÍ

  • náhlé výkyvy a změny nálady bez zřejmého důvodu,
  • zhoršená schopnost koncentrace, roztěkanost,
  • náhlé nebo i plíživé zhoršení prospěchu ve škole,
  • agresivní sklony, nervozita, podrážděnost,
  • únava, vyčerpanost, spavost,
  • snížená, nebo naopak zvýšená chuť k jídlu, změna stravovacích návyků,
  • ztráta zájmů,
  • lhaní, vymýšlení si,
  • změna přátel,
  • ztráty peněz a cenných předmětů, drobné krádeže v domácnosti.

 

DOMÁCÍ NÁSILÍ

  • je násilí mezi sobě blízkými osobami, které žijí ve společné domácnosti
  • může být jako fyzické, psychické nebo sociální, sexuální, ekonomické zanedbání péče
  • oznamovací povinnost mají všichni občané ČR
  • existují organizace pomáhající obětem (DONA, BKB- bílý kruh bezpečí)

 

OBĚŤ

  • ŽENY
  • DĚTI
  • SENIOŘI
  • MUŽI

 

CAN- CHILD ABUSE AND NEGLECT= TÝRANÉ A ZNEUŽÍVANÉ DĚTI

FYZICKÉ TÝRÁNÍ

  • jedná se o nejen o vědomé tělesné ubližování, ale také nezabránění takovému zacházení s dítětem
  • zahrnuje vedle hrubého útoku na dítě, jehož důsledkem je tělesné zranění, trvalé poškození dítěte nebo dokonce úmrtí dítěte, také pravidelné užívané tělesné trestání dítěte užívané jako převažující výchovný prostředek
  • Formy fyzického týrání: např. nepřiměřené bytí rukou či různými nástroji, kopání do dítěte, údery pěstí, popáleniny (cigaretou), opaření horkou vodou , bodné rány (nůžky), vytrhávání vlasů, odmrštění, odhození dítěte, škrcení dušení, svazování, připoutání, silné třesení, odnímání spánku , potravy…

 

PSYCHICKÉ TÝRÁNÍ

  • představuje takové chování vůči dítěti, které má negativní dopad na citový rozvoj dítěte, vývoj jeho chování, osobnosti a sebehodnocení či negativní dopad na rozvoj
  • Formy psychického týrání: např. časté nadávky, ponižování, zesměšňování, opovrhování, výhrůžky, cílené vyvolávání strachu dítěte, odmítání dítěte, citová deprivace, citové vydírání, permanentní srovnávání s úspěšnějším sourozencem, násilná izolace, nepřiměřené oddělení dítěte od vrstevníků či ostatních osob

 

SEXUÁLNÍ ZNEUŽÍVÁNÍ

  • každé nepatřičné vystavení dítěte sexuálnímu kontaktu či chování, které vede především k uspokojování sexuálních potřeb zneuživatele
  • Formy sexuálního zneužívání
    • bezkontaktní sexuální zneužívání obnažování se před dítětem, masturbace před dítětem, pozorování nahého dítěte za účelem vlastního sexuálního vzrušení, uspokojení, přinucení dítěte sledovat soulož, přinucení dítěte ať se svléká apod.…
    • kontaktní sexuální zneužívání – osahávání či líbání dítěte na intimních místech, laskání prsou nebo genitálií, orální nebo anální sex, sexuální styk (včetně znásilnění)
    • komerční sexuální zneužívání zneužití dítěte k dětské pornografii, nebo k dětské prostituci

 

ZANEDBÁVÁNÍ

  • znamená nedostatek péče, který zapříčiňuje vážnou ujmu na vývoji dítěte, a to v oblasti tělesné i duševní
  • Formy zanedbávání
    • tělesné zanedbávání= neuspokojování tělesných potřeb dítěte
      • nedostatek přiměřeného jídla, pití, přístřeší
      • nedostatečná lékařská péče, zanedbávání prevence (povinné očkování)
    • citové zanedbávání= neuspokojování citových potřeb dítěte, nedostatek náklonnosti, lásky
      • zanedbávání výchovy a vzdělání= neustála absence ve škole
      • nepřiměřená dětská práce bránící naplňování vzdělávání- hračky (fixy, barevné pastelky, stavebnice)

SEKUNDÁRNÍ VIKTIMIZACE

  • druhotné zraňování a vystavování dítěte nadbytečné psychické zátěži v průběhu vyšetřování pro syndrom CAN= dítě jako oběť činu se stává ještě obětí vyšetřovaní
  • Formy: např. opakované vypovědí, nedůvěra v to, co dítě říká, obviňování dítěte, přenášení zodpovědnosti na dítě, odebrání dítěte od rodiny

 

EAN- ELDER ABUSE AND NEGLECT-  TÝRÁNÍ A ZANEDBÁVÁNÍ SENIORŮ

  • z výskytu jihočeské univerzity vyplynulo, že 13% respondentů většinou seniorů se setkali fyzických napadení, dále 20% s psychickým napadením, 6% vyjde najevo a 84% zůstane skryto
  • FYZICKÉ NÁSILÍ: patří sem bití, odmítání stravy, netlumení bolesti, vystavování chladu, kartování
  • PSYCHICKÉ NÁSILÍ: nadávky, výhrůžky, zastrašování, ponižování, izolace, vysmívání, zdůrazňování nepotřebnosti
  • FINANČNÍ A MAJETKOVÉ: přisvojení si důchodu, vynucování závěti
  • SEXUÁLNÍ OBTĚŽOVÁNÍ
  • ZANEDBÁVÁNÍ: nedostatek stravy

 

ŠIKANA

  • úmyslné násilí proti skupince nebo jedinci
  • označuje tělesné, psychické nebo kombinované ponižování, případně týrání jedinců jiným

 

Typy šikany

  • Fyzická útok (u chlapců ale mohou i dívky – ZŠ, střední škola), útok na tělesné potřeby (brání svačiny)
  • Psychická pomluvy, vyhrožování, zastrašování, vydírání, slovní napadení, ponižování
  • Sociální násilí- ztráta přátel, útoky na mé nejbližší, nucená sociální izolace, útoky na vlastní práci

 

Je pět stupňů vývoje šikany:

  • ostrakismus (vyloučení jedince z kolektivu)- mírné, převážné psychické násilí. Okrajového člena skupiny ostatní pomlouvají, nebaví se s ním, dělají na jeho účet drobné legrácky. Tato situace je zárodečnou podobou šikany
  • počátek fyzické agrese- v náročných situacích začnou ostrakizovaní spolužáci sloužit jako ventil napětí. Objevují se zprvu lehčí fyzické ataky. Zejména ve třídě, kde se sejde několik agresivních asociálních děti
  • vytvoření jádra (klíčový moment)- útočníci začnou systematicky šikanovat vhodné oběti. Nevytvoří-li se ve třídě silná pozitivní podskupina, která jim dokáže čelit, jejich tažení za moci pokračuje
  • většina přijímá normy agresorů- neformální tlak agresorů získává dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. I mírní a ukáznění žáci jsou schopni se aktivně účastnit týrání spolužáka a prožívat při tom uspokojení
  • totalita čili dokonalá šikana- žáci jsou rozděleni na otrokáře a otroky. Otrokáři na otrocích využívají všechno od materiální věci po jejich tělo, city, školní znalosti.
  • Mobbing- šikana mezi spolupracovníky v zaměstnání
  • Bossing- šikana ze strany šéfa

 

KYBERŠIKANA

  • definujeme jako zneužití ICT (informačních komunikačních technologií), zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně ohrozit, ublížit mu.
  • Podobně jako u šikany tváří v tvář se jedná o úmyslné chování, kdy je oběť napadána útočníkem nebo útočníky.
  • Povaha a provedení útoků pak určuje její závažnost.
  • jedná se o nepřímou psychickou šikanu

 

Typy kyberšikany:

  • Přímá kyberšikana
  • Kyberšikana v zastoupení

 

BEZDOMOVECTVÍ

  • označuje způsob života této osoby a existenci tohoto jevu.
  • Bezdomovectví je nejvíc patrné v chudších a odlehlejších částech velkoměst a většinou je spolu s dalšími negativním faktory, doprovázeno sociální izolovaností a psychickým strádáním
  • v obvyklém užití jde o osobu, která nemá vlastní domov, či si jej nenajímá, nebo nežije v takovém obydlí u osoby důvěrně blízké, či tento domov nemůže, nebo nechce užívat a nebo takový domov užívá protiprávně

 

Typy bezdomovectví

  • Zjevné: mezi zjevné bezdomovce řadíme osoby, které okázale žijí mimo standardní hranice sociálních norem a návyků, jsou to lidé z nádraží a parků.
  • Skryté: mezi skryté bezdomovce řadíme lidi, kteří jako bezdomovci žijí, ale nejsme schopni to rozlišit „na první pohled“, to je valná většina lidí bez domova
  • Potenciální: potencionální bezdomovci, jsou lidé, kterým bezdomovectví hrozí.

 

NEZAMĚSTNANOST A JEJÍ PSYCHICKÉ DOPADY

  • SOCIÁLNÍ DOPAD
  • PSYCHICKÝ DOPAD
  • EKONOMICKÉ DOPAD

 

Význam práce

  • vytváří reálnou strukturu času, uspokojení potřeby seberealizace, sdílení sociální zkušenosti mimo rámec rodiny, podílení se na cílech, které jedince přesahují, vymezuje osobní status a identitu, vynucuje si řadu aktivit, k nimž bez zaměstnaní nejsem motivován, ekonomická nezávislost, možnost nových vjemů, zážitků

 

Důsledky pro jedince

  • rozbití struktury denního času, změna vnímání čau, deprivace z absence pravidelných činností
  • sociální izolace
  • ztráta pracovních návyků a kvalifikace
  • ztráta statusu (sociální důstojnosti, prestiže)
  • změny postavení v rodině, rozklad rodinných vztahů, nárůst konfliktů
  • pokles sebedůvěry, deprese, apatie (nárůst psychosomatických onemocnění, pokusy o sebevraždu, psychické poruchy)
  • ztráta hodnot a respektu k veřejným institucím
  • ekonomické strádání – ochuzení o nové poznávání
  • chycení se do sociálních pasti= návyk žít ze sociálních dávek






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: