Genetika populací – maturitní otázka z biologie

 

   Otázka:  Genetika populací

   Předmět: Biologie

   Přidal(a): –

 

 

 

 

Populace = soubor jedinců téhož druhu, kteří žijí na určitém území a kteří jsou prostorově oddělení od jiných jedinců téhož druhu

Genofond = soubor všech genů všech jedinců populace

 

Podle způsobu výběru partnera při rozmnožování rozlišujeme:

Populace autogamické

  • Její členové se rozmnožují autogamií (samoplozením), např. samosprašné rostliny
  • Heterozygotní jedinci produkují (podle II. Mendelova zákona) 50% heterozygotních, 25% homozygotně dominantních, 25% homozygotně recesivních potomků

 

Populace panmiktické

  • Její členové se rozmnožují panmixií, tzn. zcela náhodným párováním, které udržuje konstantní poměr mezi jedinci jednotlivých genotypů
  • Rovnováhu mezi homozygotně dominantními, homozygotně recesivními a heterozygotními jedinci této populace vyjadřuje Hardyho-Weinbergův zákon:
    • p2+2pq+q2 = 1
    • P…frekvence dominantní alely
    • Q…frekvence recesivní alely
    • Platí, že p + q = 1
  • Př. v rozsáhlé palmiktické populaci bylo zjištěno 16% jedinců s recesivní formou kvantitativního znaku (jde o recesivitu úplnou). Jaká je v této populaci:
    • A) frekvence obou alel příslušného genu
    • B) frekvence dominantních homozygotů
    • C) frekvence heterozygotů
    • A) frekvence recesivních homozygotů je 16 % … q2 = 0,16 q = 0,4 -> frekvence recesivní alely 40%, dominantní alely 60% …p = 1 – q = 1,0 – 0,4 = 0,6
    • B) p2 = 0,62 = 0,36…frekvence dominantních homozygotů
    • C) 2pq = 2 x 0,6 x 0,4 = 0,48 …frekvence heterozygotů
  • Př. Krvinky asi 84% obyvatel naší republiky mají Rh+, 16% obyvatel ho nemá Rh Jaká je četnost jednotlivých genotypů?
    • Frekvence recesivních homozygotů 16% … q2 = 0,16 q = 0,4
    • Četnost dominantní alely 60% … p = 1 – q = 1,0 – 0,4 = 0,6
    • p2 = 0,62 = 0,36…četnost dominantních homozygotů
    • 2pq = 2 x 0,6 x 0,4 = 0,48 …četnost heterozygotů

 

Základy genetiky člověka

  • Možnost studia dědičnosti člověka omezují:
    • Generační doba člověka je poměrně dlouhá (20-25 let), a proto je možné současně podrobit zkoumání max. 4 generace
    • Počet dětí v rodině je nízký, a proto nelze ze souboru sourozenců jedné rodiny určit způsob dědičnosti určitého znaku
    • Není možné provádět řízená křížení jedinců
    • Člověk je navíc ovlivňován řadou sociálních a biologických faktorů, např. výchovou společným životem, zaměstnáním, aj.

 

  • Metody výzkumu:
    • Metoda rodokmenová (genealogická)
      • Zabývá se sestavováním rodokmenů několika generací
      • Při sestavování rodokmenů se používají mezinárodně uznávané symboly:
    • Výzkum dvojčat
      • Zabývá se především výzkumem jednovaječných dvojčat, která vznikla oplozením jednoho vajíčka jedinou spermií
      • Mají stejný genotyp, jsou stejného pohlaví a jakákoliv odlišnost v jejich fenotypu by měla být způsobena nedědičnou složkou proměnlivosti
    • Výzkum chromozomů (cytogenetický)
      • Zabývá se studiem sestavy a morfologie chromozomů, tzn. studiem karyotypů
      • Jednotlivé chromozomy lze od sebe odlišit pomocí speciálních barvících technik, které umožňují určovat také změny jejich struktury (chromozomové mutace), podle těchto znaků se nepohlavní chromozomy (autozomy) řadí do 7 skupin A-G s označením 1-22, pohlavní chromozomy X a Y (gonozomy) se nečíslují






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: