Otázka: Fyziologie rostlin
Předmět: Biologie
Přidal(a): Isabelllka
> Zabývá se procesy v rostlinném těle
Biogenní prvky:
- Makrobiogenní: uhlík, vodík, kyslík, fosfor, vápník, hořčík, draslík,…
- Mají většinou stavební funkci, tvoří 99 hmoty organismů, desítk až desetiny procent sušiny
- Mikrobiogenní: Cu, Zn, Cl, Mo, B, Co, V( kovy, ..) mají katalytickou funkci, tisíciny % sušiny
- Sušina= zbytek látky získaný pro zahřátí na 100- 105 stpňů
- Popelovina= zbytek látky po spálení (anorg.látky, org. shoří)
VODA
- 60-80% hmoty živých rostlinných buněk tvoří voda
- Základní reakční prostředí pro všechny metabolické děje
- Transpirační funkce
- Zdroj látek pro fotosyntézu
- Tepelný izolátor
- Obsah v rostlině je závislý na stáří rostliny
- Příjem a transport v ní rozpuštěných látkách
- Zdroj kyslíku při fotosyntéze
Vodní režim
- Na pohybu vody v rostlině se podílí :
- difúze (permeabilní prostředí) a
- osmóza (semipermeabilní prostředí)
- bobtnání( hydratace) = vazba vody na org. makromolekuly( např. na celulózu v buň. stěnách, na škrob v cytoplazmě, ..)
Příjem vody:
- Nižší rostliny: celým povrchem těla
- Vyšší rostliny: kořenovým systémem(kořenovými vlásky)
- Mimokořenový příjem: vzdušné kořeny, listy
Kořenový příjem:
- Pasivní
- u olistěných rostlin, voda difunduje buň. stěnami a mezibuněčnými prostory -> apoplastická cesta
- Difúzi umožňuje koncentrační spád, který je způsoben transpirací( vypařováním vody) -> rychlý způsob příjmu, není spotřebovávána energie
- Aktivní:
- jediný způsob, jak mohou přijímat vodu rostliny bez listů, u olistěných probíhá jen v malé míře
- osmotické vlásky nasávají vodu, ta putuje do základní cytoplazmy a pak do vakuol, kde je předávána další buňce -> symplastická cesta
- pomalý způsob, spotřebovává se energie (protože voda musí přejít přes semipermeabilní membránu
Faktory, které ovlivňují příjem vody
- Optimální teplota: 20-25 stupňů
- Půdní vlhkost
- Velikost půdních částic
- Vlhkost vzduchu
- Koncentrace živin
- Obsah kyslíku
Vedení vody
- voda je vedena cévními svazky
- na vedení se podílí:
- kořenový vztlak = tlak, vytlačující vodu do výše položených pletiv
- difúze
- osmóza
- v cévních svazcích voda vytváří souvislý transpirační proud, což umožňuje tzv. koheze ( soudržnost molekul vody- mezi molekula vody jsou vodíkové můstky), adheze (přilnavost molekul vody na stěnu cév), kapilarita (vzlínavost)
Výdej vody
- Transpirace
- odpařování vody z nadzemních orgánů – nevyžaduje energii
- 99% je transpirace průduchová (stomatární) -> průduchy se otevírají a zavírají
- 1% přes pokožku- kutikulární (neregulovaná)
- Gutace
- vytlačování vody v kapalném stavu (kapky), při velké vzdušné vlhkosti – pozastavena transpirace
- čočinky, nemohou se otevírat a zavírat, odpařování kvůli kořenovému vztlaku
- Faktory ovlivňující výdej: Teplota, vlhkost a pohyb vzduchu, množství vody v rostlině a v půdě
Rozlišuje rostliny na
- hydatofyta – vodní rostliny
- aerofyta – suchozemské
- hygrofyta= roste n trvale zamokřených stanovištích
- helofyta = bahnité půdy
- mezofyta = středně vlhká stanoviště pro rostliny -> luční rostliny, listnaté dřeviny
- xerofyta = velmi suchá stanoviště
- sukulenty= extrémně suchá stanoviště
- halofyta = stanoviště s velkou koncentrací soli
Minerální výživa rotlin
Hydroponie = pěstování rostlin v živných roztocích (saláty)
Hnojiva
- přirozená (statková) = hnůj, močůvka, kompost , hnojivy vytvořeno zvířaty
- umělá (průmyslová) = ve formě uměle vyrobených granulí, roztoků, …
Mixotrofie = smíšený typ výživy fotosyntetizujících rostlin (masožravky – fotosyntetizují, ale protože z půdy nezískají dostatek dusíku, proto ho musí přijmout z živočišných bílkovin)
Symbióza
- mykorrhiza = soužití kořenů vyšší rostliny s podhoubím hub, rostlina dodává asimiláty, rozvětvené podhoubí zlepšuje příjem vody a minerálů rostlinou
- lichenismus = soužití řasy nebo sinice s houbou à vytvářejí lišejníky , soužití hlízkovitých bakterií s kořeny bobovitých rostlin
Růst rostliny
- nezvratné přibývání hmotnosti spojené s růstem buněk a jejich zvětšováním
- Růst embryonální- vznik buňky z meristému, ve vzrostných vrcholcích
- Růst prodlužovací – zvětšování buněk, růst vakuol a tloustnutí buněčné stěny
- Růst diferenciační – specializace buněk, buňka už neroste
Vnitřní regulátory růstu
- Fytohormony – slouží jako regulátory růstu, jsou nespecifické( v každé rostlině stejné)
- Stimulátory = urychlují růst, auxiny, giberliny
- Inhibitory = zpomalují růst
Vnější regulátory růstu
- Teplota
- teplotní minimum ( při jaké teplotě je schopná rostlina zahájit svůj růst) , optimální teplota ( kdy roste nejrychleji) , teplotní maximum ( kdy svůj růst zastaví)
- Chladnomilné , teplomilné
- Jarovizace = aktivace enzymů nízkou teplotou à výsledkem je kvetení a tvorba plodu ( ozim, pšenice, …)
- Světlo
- Zelená rostlina držená ve tmě ztrácí zelenou barvu à bledne = etiolizace
- Podle potřeby světla: Stínobytné, světlobytné
- Fotoperioda = délka denního osvětlení , rostliny dlouhodenní (nad 12 h, brambory, budou kvést jen když bude světla nejvíc) , neutrální( nekladou si nároky na délku osvětlení) , krátkodenní
- Voda
- Znečištění prostředí
Rozmnožování
- Umožňuje zachování druhu
- Rozlišujeme:
- Nepohlavní
- oddenky, cibulky, řízky, …
- Dělením buňky u jednobuněčných rostlin
- Pupeny ( mechy – prvoklíček)
- Tvorba spor
- Pohlavní
- Dochází ke splynutí pohlavních buněk( gamet)
- Typy gamet:
- Výtrusy ( spory) – vznikají ve výtrusnicích ( sporangiích) , jsou haploidní
- Rozlišujeme:
- izospory (stejnocenné),
- anizospory (rozlišené fyziologicky na mikrosporu = samčí a makrosporu=samičí)
- aplanospory ( nepohyblivé)
- zoospory ( pohyblivé)
- Rozlišujeme:
- Výtrusy ( spory) – vznikají ve výtrusnicích ( sporangiích) , jsou haploidní
- Gamety ( pohlavní buňky) vznikají v gametangiích,
- rozlišujeme:
- izogamety ( stejnocenné), rozmnožování = izogamie
- anizogamety ( liší se velikostí a pohyblivostí),rozmnožování=anizogamie
- samičí gamety( buňka vaječná = oosféra)
- samčí gamety( u nižších rostlin spermatozoid, u vyšších spermatická buňka=spermie) =oogamie
- rozlišujeme:
Gametogeneze
- spermatogeneze
- oogeneze
Rodozměna (metageneze)
- střídání gametofytu pohlavní generace a sporofytu ( nepohlavní generace) v ontogenetickém vývoji rostlin
- gametofyt je haploidní stélka, vytváří pohlaví orgány( gametangia), které jsou rozlišené na samčí pelatky( antheridia) a samičí zárodečníky ( archegonia) -> v nich vznikají gamety( izogamety,..)
- sporofyt je nepohlavní generace, je diploidní, nese sporangia ( výtrusnice) , v nichž meiózou vznikají výtrusy( spory)
Metageneze:
- Stejnotvará( izomorfická) – gametofyt a sporofyt jsou prakticky stejné ( morfologicky se neliší )
- Různotvará( heteromorfická ) – gametofyt a sporofyt se morfologicky liší
- Ve vývoji rostlin dochází k postupné redukci gametofytu( převažuje pouze u mechu) , u vyšších rostlin dochází k postupné redukci gametofytu a vzrůstající převaze sporofytu
Dráždivost a pohyby rostlin
- Dráždivost (iritabilita) – schopnost rozpoznat a vhodně reagovat na změny jak vnějšího, tak vnitřního prostředí, reakce se projeví pohybem, nebo nástupem fyziologického procesu (kvetení, …) , vedení u rostlin podráždění zajišťují chemické látky( kapalné) , oproti vedení u živočichů je velmi pomalé
- Pohyby rostlin- viditelná reakce na podráždění u rostlin
Fyzikální – na základě fyzikálních zákonů, u živých i neživých
- Hydrokopické
- založeny na rozdílné schopnosti bobtnání buněčné stěny různých částí rostlin
- zavírání šišek jehličnanů ve vlhku a jejich otvírání za sucha
- Explozivní
- vlivem nerovnoměrného vypařování vody v povrchové vrstvě nastává na povrchu pnutí, které vyvolá smrštění
- Kohezní
- například otevírání výtrusnic kapraďorostů
- jsou založeny na soudržnosti vodního sloupce (přilnavost vody ke stěně)
Vitální – pouze u živých rostlin
- Lokomoční (není u rostlin, protože většina rostlin má kořeny, které je drží v půdě)
- Pohyby v buňce
- Pohyb buněčného jádra, cytoplazmy nebo plastidů
- Pohyb celých buněk a kolonií
- Taxe
- Přemisťování organismů v prostoru, vlivem jednostranného faktoru
- Např.:
- Fototaxe – sinice se pohybují za světlem (pozitivní)
- Chemotaxe – řasy unikají od nějaké chemické látky (pasivní) – krásnoočko
- Aerotaxe – pohyb za kyslíkem
- Hydrotaxe – za vodou
- Termotaxe – za teplem
- Geotaxe – za gravitací
- Ohybové
- Samovolné
- Kývání stonků a kořene při růstu( opisují kružnici, elipsu, …)
- Indukované
- Vyvolané určitým konkrétním podnětem
- Nastie
- Neorientované, vratné
- Fotonastie – otvírání květů na světle a zavírání ve tmě – sasanka, sedmikráska,pampeliška
- Termonastie – otvírání květů v teple a zavírání v chladu – bledule, sněženka
- Seismonastie – spánkové pohyby, při otřesu se sklápějí listy – snížení rizika poškození (ochranná funkce) – citlivka
- Nyktinastie(spánkové pohyby) – způsobené střídáním dne a noci – šťavel kyselý, trnovník akát
- Tropismy
- Růstové pohyby vyvolané jednostranně působícími faktory prostředí
- Reagují kladně nebo pozitivně
- Gravitropismus (geotropismus) – vyvolaný zemskou gravitací
- Hydrotropismus – v suchých půdách rostliny rostou za zdroje vláhy
- Fototropismus – reakce na sluneční svit
- Thigmotropismus – stonek se ohne při dotyku pevné opory – popínavé rostliny
- Chemotropismus – vyvolané chemickými látkami, rosta za větší koncentrací chemických látek
Fotosyntéza
- složitý biochemický proces(anabolický.ze složitějších se tvoří jednodušší)
- mění se světelná energie na chemickou, chem. Energie se ukládá do vazeb organických látek
- látky vznikají z jednoduchých anorg.látek = vody a CO2
- fotosynteticky aktivní záření je 400-700 nm
- chlorofyl a je jediný, kdo dokáže využít a transformovat světelnou energii na chemickou
- ostatní pigmenty fotony pouze usměrňují k chlorofylu a
- chlorofyly – zelená barviva
- vyšší rostliny, zelené řasy – chlorofyly a, b
- hnědé řasy – chlorofyly a, c
- červené řasy – chlorofyly a, d
- bakterie – bakteriochlorofyly a, b
karotenoidy- žlutooranžové
xantofyly
karoteny
fykobiliny
fykoerytrin- červenofialový
fykocyanin- modrozelený
6 CO2 + 12 H2O + E -> C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O
- Velmi složitý proces reakcí
- Dělíme na
-
- primární (světelné)
- sekundární (temnostní)
Světelná fáze
- potřebuje přímé dodávky světla
- probíhají na tylakoidech chloroplastů
- zahrnují: cyklickou fotofosforylaci, necyklickou fotofosforylaci, fotolýzu vody
- fosforylace= vznik ATP z ADP
- ADP + fosfát( P) + E -> ATP + H2O
- (P) + E – makroergická vazba = ADP~ P
- Cyklická fosforylace
- FS1- vypudí elektrony které procházejí dál pomocí feredoxinu (přenašeč)
- Necyklická fosforylace
- Spojena s fotolýzou vody
- Vypuzené elektrony z fotosystému 2 do něj nevracejí, použijí se na tvorbu redukčního činidla, po vypuzení rovněž přecházejí systémem přenášečů a dochází k tvorbě ATP, chybějící elektrony v systému 2 jsou doplňovány z reakce fotolýzy vody, rovněž vodíky z fotolýzy vody jsou použity na tvorbu redukčního činidla
- tvoří se ATP a redukční činidlo, do atmosféry se uvolňuje kyslík
- Fotolýza vody
- H2O -> 2H+ + 2 e– + ½ O2
- 2 H2O -> 2 H+ + 2 OH–
- 2 OH– – 2 -> – à H2O + ½ O2
Sekundární procesy
- Nepotřebují přímé dodávky světla, probíhají souběžně s primárními procesy
- Potřebují produkty primárních procesů à NADPH + H+, ATP
- Probíhají ve stromatu chloroplastů
- Mají cyklický charakter
- Známé 3 typy (C3– , C4 –,CAM- rostliny)
- Nejznámější je Calvinův cyklus- charakteristický pro C3 rostliny, má tři fáze- fixace CO2 akceptorem, redukce navázaného CO2 za vzniku hexózy, regenerace akceptoru(ribulóza- 1,5-bisfosfát), je charakteristický pro většinu rostlin mírného pásu a řasy(nejsou moc výkonné ve výrobě biomasy, část těch hexóz je regeneruje na ten akceptor, regenerací akceptoru se snižuje výtěžek Calvinova cyklu)
Hatch- Slackův cyklus– akceptorem je fosfoenolpyruvát, proměnám přechází přes čtyřuhlíkaté sloučeniny(, C4 –,), rostliny tropů a subtropů, fixace CO2 probíhá dvakrát
Rychleji
CAM-rostliny- sukulentní(pouštní, tučnolisté) rostliny, musí šetřit vodou -> průduchy otevírají v noci -> příjimají CO2 a fixují ho do malátu, malát skladují ve vakuolách, ve dne z malátu uvolňují CO2 -> vstupuje do Calvinova cyklu
„prostě si přijímají CO2 v noci(bo ve dne nemůžou, bo musí šetřit vodou à kdyby otevřely průduchy přes den tak kaput 😀 ) a ve dne ho využívají, bo ho mají v zásobě“
Fotosyntéza závisí na:
- Vnitřní faktory- množství a kvalita chloroplastů, množství chlorofylu, stáří listů(čím starší, tím víc fotosyntéza ustává), minerální výživa
- Mladá rostlina dělá fotosyntézu lépe
- Vnější faktory- světlo( záření a intenzita), koncentrace CO2(do koncentrace 0,4% se zvyšuje fotosyntéza, když je víc, tak začíná klesat až úplně ustane), teplota( cca 25- 30 stupňů, u C4 je vyšší), voda(nutná pro fotolýzu, vliv n otevírání průduchů -> málo vody=uzavřou, hodně vody= otevřené, tvar fazole)
Význam fotosyntézy= produkce organických látek, rostliny snižují množství CO2
- Fáze – anaerobní glykolýza
-
- Glukóza se štětpí na kys. Pyrohroznovou( její sůl pyruvát)
- Vytvoří se pouze 2 molekuly ATP
- Anaerobové přeměňují pyruvát kvašením na etanol nebo kyselinu mléčnou
- Fáze – aerobní dekarboxylace
-
- Aerobové přeměňují pyruvát na acetyl CO-A(acetyl koenzym A)
- Odštěpuje se CO2 a probíhá v matrix mitochondrie
- Fáze – Krebsův ( citrátový cyklus)
-
- Vstupuje acetyl CO-A, který se přeměňuje dekarboxylací a dehydrogenací
- Vodíky se napojuji na přenašeče NAD+/NADH + H+(nikotinamiddinukleotid) 3 ATP
- FAD/FADH2(flavinadenindinukleotid) 2 ATP
- Fáze – Dýchací řetězec
-
- Je založen na transportu elektronů po membránových přenašečích na základě energetického spádu mezi H a O
- Do dých. Řetězce vstupuje H transportovaný NADH + H+ ( nebo FADH2)
- Vodík H2 se rozkládá na elektrony e– a 2 protony H+ a na konci dých. Řetězce se pak slučuje s O2 a H2O
- Při transportu se uvolňuje energie à NAD 3 ATP, FAD 2 ATP
- Probíhá za aerobních podmínek na záhybech plazm. Membrány prokaryot a na kristách u eukaryot
- Vznik ATP v dýchacím řetězci- oxidační fosforylace
- Kvašení- 2 ATP, dýchání- 38 ATP (na jednu molekulu glukózy)