Etologie živočichů – laboratorní práce

ošetřovatelství

 

Otázka: Etologie živočichů

Předmět: Biologie

Přidal(a): Kateřina Paulusová

 

Úvod 

  • etologie živočichů= věda o chování živočichů, vzorců chování pro přežití daného druhu
  • živočichové mají schopnost reagovat na změny v okolním životním prostředí (tj. dráždivost na vnější podněty a schopnost na ně reagovat – nepoškození jedince)
  • odpovídající nadprahové podráždění = podněty do NS – registrovány pomocí smysl. buněk – smysly reagující na podnět – nadprahové podráždění (např.: zvukové vlny na sluch)

 

Reflex: 

  • nepodmíněný – reakce na podráždění je vždy stejná
  • podmíněný – reakce je různě silná, pak postupně vyhasíná

 

3 směry výzkumu:

Ivan Petrovič Pavlov 

  • 1904 – Nobelova cena za výzkum činnosti trávicích žláz
  • Koncepce podmíněného reflexu
  • Vypracoval originální metodologii studia chování

behaviorismus 

  • E. L. Thorndike, J. B. Watson, B. F. Skinner
  • V umělých podmínkách na laboratorních potkanech
  • Např.: bludiště, problémové boxy, elektrické šoky

zvířata v přirozených podmínkách 

  • Konrad Lorenz (Rakousko) – husa
  • Niko Tinbergen (Norsko) – vosa kutilka
  • Karl von Frish (Rakousko) – včela medonosná 
  • Vznik etologie – popisuje chování zvířat živočišných druhů (tzv. etogram chování)

 

Chování: 

  • vrozené – od narození jedince
  • získané – získané zkušenostmi a učením

Vrozené chování 

  • řízeno mozkově a geneticky daným vzorcem instinktivního chování 
  • rozvoj NS – rozvoj instinktivního chování
  • např.: kutilka písečná, včela medonosná – včelí tanečky

 

odpověď na podněty okolního prostředí – 4 základní odpovědi:

  • zaujetí nejmenšího možného prostoru – stažení do kuličky (nezmar)
  • pohyb – útěk (srnec), útok (rys)
  • chemicko-fyzikální aktivita – vypouštění pachů (tchoř, skunk)
  • zaznamenání podnětu, jeho vyhodnocení a uchování informace

 

vrozené chování:

  • kineze
  • taxe
  • instinktivní chování

 

Kineze 

    • nejsou směřovány k podnětu (vysunutí a zatažení panožek – měňavka)
    • jedinec je na místě poskytujícím potravu i bezpečí
    • dokonalejší využití příznivých podmínek – klikatý pohyb terénem (při pasení)

 

Taxe

  • orientace a pohyb živočicha vzhledem ke směru podnětu
  • fobotaxe=změna směru pohybu při setkání se se zhoršujícími se podmínkami nebo nebezpečím (např.: při nasátí pachu šelmy / člověka)

 

Instinktivní chování

  • = vrozený automatismus 
  • složitější typ vrozeného chování
  • instinkt je hierarchicky organizovaný nervový mechanismus, reagující na klíčové spouštějící podněty
  • je reakcí NS jedince na signální, spouštějící a směrové podněty
  • klíčový podnět – vyvolává určitou specifickou reakci (silueta dravce na obloze)

 

fáze: 

vnitřní vyladění (motivace) – stav hladu, sexuální potřeba

vyhledávací chování (retenční, apetenční) 

  • stav neklidu nutící zvíře k pohybu, zvyšujícímu pravděpodobnost setkání s klíčovým podnětem
  • např.: útěk před šelmou, k němuž dochází nezávisle na vyladění zvířete

 

podnětová situace

  • setkání s klíčovým podnětem 
  • lze zaregistrovat: 1. přímo – zvětření šelmy
  • zprostředkovaně sociální interakcí příslušníků a) určitého druhu – dupání králíků
  • jiných živočišných druhů – sojka

 

uvolnění spouštěcího mechanismu

  • klíčový podnět musí mít alespoň určitou minimální intenzitu (tzv. prahová hodnota)
  • např.: slepice raději snášejí do hnízda, kde je více vajíček (přidávají se sádrové napodobeniny vajíček)

 

konečné chování 

  • proběhne vždy, aniž by měl živočich příležitost se mu naučit
  • např.: u bezobratlých se některé systémy chování projeví pouze jednou za život
  • nepřiměřené chování (nadoptimální podnět) 
  • např.: Nandu sedí na vlastních vejcích, ale snaží se pod sebe dostat i velkou naaranžovanou atrapu vejce

 

druhy instinktivního chování:

chování podmíněné látkovou výměnou

  • patří sem potravní chování (vnitřním podnětem je hlad, při nasycení ustává)
  • pití (šelmy vodu lížou, kopytníci sají)
  • kálení (defekace), močení (urinace, mikce)
  • dýchání (tuleni musí vyplavat na povrch, aby se mohli nadechnout)

 

chování ochranná a obranné

ochranné chování:

  • preventivní a aktivní ochrana
  • jde o abiotický vliv (teplota, vlhkost), nebo vliv jiných organismů
  • strnutí na místě nebo přitisknutí se k podkladu
  • i reflexně podmíněná ztráta pohyblivosti, při které se zvíře staví mrtvým (např.: mláďata čápa)
  • akineze= nepohyblivost, katalepsie=strnulost
  • mimetické chování – snaha živočicha se skrýt nebo zamaskovat
  • útěk – ukrytí v noře nebo husté vegetaci
  • důležitá je útěková vzdálenost vůči různým typům ohrožení
  • např.: racek odlétá od člověka na vzdálenost 20m

obranné chování: 

  • shlukování do větších skupin (stáda, hejna)
  • autotomie – nohy sekáče, ocas ještěrek
  • varování před nepřítelem – dupaní králíků, ježení srsti)
  • varování nepřítele – cíl je odvrátit napadení (cenění chrupu u šelem)
  • preventivní útok – pěvci na dravce a sovy

 

chování komfortní 

  • souvisí s péčí o povrch těla, nebo jde o pocit tělesné libosti 
  • hl. u ptáků a savců
  • např. otírání o stromy – jelení při výměně srsti
  • pokud je vzájemná – projev sociální pohody

 

rozmnožovací chování =sexuální systém

rivalské chování 

  • tvorba okrsků (teritorií), které jsou hájené proti příslušníkům téhož druhu
  • jde o zvětšení vzdálenosti mezi jedinci téhož druhu
  • útočnost (agresivita) – nejvyšší uprostřed okrsku, ke hranicím klesá, nejde o to útočně zabít (např.: přetlačování) 
  • jde o vyjádření nadřazenosti (dominance) a podřazenosti (submisivity) 
  • stav podřazenosti – vystavení nejzranitelnější části těla – zastavení útok dominantního jedince

partnerské chování 

  • směřuje ke zmenšování vzdálenosti mezi pohl. partnery, k jejich dotykové komunikaci a pohl. spojení
  • součástí jsou námluvy 

pečovatelské chování 

  • rozvíjí se na základě instinktů zejména u ptáků a savců
  • např.: loudivé pohyby a hlasy mláďat vyvolávající odpověď u rodičů pro nakrmení

 

sociální chování 

  • jedinci téhož druhu vytvářejí společenství (society) jako hejno, stádo 
  • jedinci mají určité dorozumívání a vytvářejí společnou strategii chování, které umožňuje úspěšnější přežití
  • např.: koordinace činností mezi jednotlivými členy lovící smečky
  • jedinci jsou uspořádání hodnostně (hierarchicky) od nejvýše postaveného jedince po nejníže
  • dorozumívají se pomocí pachu, zvuku, optiky a dotekem
  • altruistické (nesobecké) chování – péče o zraněného člena
  • epimeletické chování (sobecké)

 

5 typů societ: 

a) náhodné seskupení několika jedinců

  • např.: stádo nedospělých jelenů, kteří se ještě neúčastní říje

b) anonymní otevřená societa 

  • zaměnitelní jedincí, kteří mohou libovolně přicházet nebo odcházet 
  • např.: hejna ptáků, zimní kolonie netopýrů

c) neanonymní otevřená societa

  • jedinci se vzájemně znají, běžně však dochází k výměně jedinců se societami téhož druhu
  • hnízdní kolonie ptáků

d) anonymní uzavřená societa

  • velký počet jedinců, kteří se jednotlivě neznají, ale obvykle k sobě pachově patří
  • např.: včelstvo, mraveniště

e) neanonymní uzavřená societa

  • tvořena jedinci, kteří se dobře znají, žijí značnou část života společně a jsou propojeni systémem vzájemných vazeb 
  • např.: stáda opic, kopytníku, šelem

 

Komunikace živočichů

  • dorozumívání se mezi živočichy – biokomunikace, děje se vysíláním a příjmem informačních signálů
  • uskutečňuje se signálními strukturami (vzhledem celého těla) a signálními funkcemi (vydávání pachů nebo zvuků)
  • cíl: zvětšení vzdálenosti mezi jedinci (varovné a výstražné signály) nebo jejich zmenšení (vábení, volání)
  • při biokomunikace je o předávání informací – tzv. kanál (chemický, dotykový, akustický a optický)

 

komunikace:

  • a) komunikace chemická
  • b) komunikace dotyková
  • c) komunikace akustická
  • d) komunikace optická

 

a) komunikace chemická 

  • účinné látky (feromony) zprostředkující tok informací hl. mezi bezobratlými
  • např.: pachové značení, bránící jedincům téhož druhu vniknutí do chemicky označeného teritoria 

 

b) komunikace dotyková 

  • vzhledem k možnému nebezpeční mají živočichové k tělesnému doteku instinktivní zábrany
  • např.: ojedinělá rarita – tropické druhy čejek, které vybírají pijavice přímo z otevřených tlam krokodýlů
  • běžný mezi živočichy, kteří se vzájemně dokonale znají 
  • např.: matka – mládě, olizování čenichu dominantním členům smečky

 

c) komunikace akustická

  • výstražná či varovná funkce 
  • např.: dupnutí kopytem do země
  • patří se i uvědomovací, sloužící obvykle k přivolání jedinců vlastního druhu 
  • + odpuzení jedinců jiných druhů

 

d) komunikace optická 

  • zbarvení – znak sloužící k vzájemnému poznávání jedinců téhož druhu
  • u některých mořských ryb – odpuzování případného útočníka
  • uplatnění i postojů hlavy, ocasu, končetin, ježení srsti či čepýření peří
  • obličejová mimika – vyjádření strachu, neklidu, spokojenosti, podřazenosti, útočné a obranné hrozby
  • ritualizace chování = prvky chování ztracené v průběhu fylogenetického vývoje svoji funkci a staly se symbolickými obřady
    • např.: u opic projev podřazenosti, brzdícím útočnost nadřazeného jedince, natočení k dominantnímu jedinci zadní část těla
  • spřátelená kočka se tiskne při hlazení proti naší ruce (projev přízně změněný z mazlivého chování samice vůči samci při námluvách
  • přeskokové chování = při vnitrodruhových potyčkách, kdy bojující sokové náhle přestanou a věnují se neškodné činnosti
    • např.: u travního zdroje se střetnou dva stejně silní havrani, kohouti původně zápasící začnou zobat do země
  • slouží k uvolnění napětí 

 

Zvláštní druhy chování 

  • projev vyšší duševní činnosti
  • hravé chování, zvědavost, pátrací chování, spánek

 

a) hravé chování 

  • u mláďat silní citové pozadí, je zvířatům příjemné a může být několikrát opakováno
  • příprava mláďat k cílevědomé aktivitě v jejich dospělosti a má zásadní sociální význam

b) zvědavost

  • snaha o získání nových informací, nejvyspělejší savci

c) pátrací chování 

  • činnost vedoucí k shromažďování informací o okolním prostředí
  •  silně vyvinuta u synantropních druhů – potkan 

d) spánek 

  • stav snížené aktivity s útlumem smyslového vnímání a pohybovým klidem
  • obvykle na chráněném místě a pro druh typickou polohou 
  • hluboký a trvá několik vteřin až několik hodin (rorýsi za letu – vteřiny, šimpanzi – 13 hodin)

 

Získané chování 

  • složitější, vytváří se během učení, kde se uplatňuje vtisk, zpřesňování pohybu, přizpůsobování, strukturní vnímání, objevitelské chování a tradice

 

a) vtisk (vpečeťování, imprinting)

  • ustálená odpověď na krátkodobý podnět z raného mládí 
  • senzitivní fáze = zvýšená vnímavost trvající u vrubozobých asi 4 hodiny hned první den
  • trvalý vtisk podoby své matky – mládě se k ní chová jako k rodiči a usiluje o to být v blízkosti 
  • mláďata v zajetí – považování ošetřovatele za svého rodiče
  • větší rodič než kachna – značný odstup mláďat, menší rodič (liliput) – menší odstup 
  • pokud jsou zvířata v senzitivní fázi chovaná osaměle – neschopnost se připojit ke stádu 

 

b) zpřesňování a koordinace pohybů 

  • dědičně předaná základní technika běhání, šplhání anebo létání
  • mládě cvikem pohybovou koordinaci postupně zdokonaluje
  • často imitace dospělých a hravé chování
  • např.: vylíhlé kuře klove neobratně do různých zrníček a skvrn ve svém okolí, pak se naučí rozeznávat zrníčka písku od zrnek obilnin a i následuje zlepšení přesnosti zobání

 

c) přivykání (habituace)

  • nejjednodušší a nejčastější způsob učení 
  • jev blízký únavě, učení neodpovídat
  • prevence únavy notorické složky odpovědi 
  • zvíře si zvykne, že nějaké podněty nestojí za odpověď 
  • ztráta plachosti

 

d) strukturní vnímání 

  • schopnost vnímat prostorový nebo časový úsek jako celek 
  • obdoba schopnosti vnímat určitou vlnovou délku světla jako barvu
  • živočich díky tomu pozná mezi mnoho jedinci příslušníka vlastního druhu
  • např.: ptačí pěvci jsou schopni zapamatovat si druhově charakteristickou melodii 

 

e) podmiňování = pravé učení 

  • základem pokusů I. P. Pavlova – zkoumal projevy vyšší nervové činnosti – důkaz indiferentní podnět může vyvolat odpověď charakteristickou pro podnět jiný 
  • vysvětlil to propojením mezi dvěma oblastmi mozkové kůry
  • pokud je podráždění podmíněným podnětem v časové souslednosti s nepodmíněným podnětem opakováno, dochází k jeho posilování
  • bez opakování podmíněný reflex vyhasíná
  • K. Lorenz – podmiňování definuje jako zpětnou vazbu úspěchu a neúspěchu (metoda pokus a omyl) 
  • pro přežití živočicha si lépe a déle pamatuje špatné zkušenosti než zážitky dobré 

 

f) objevitelské chování 

  • umožňuje zvířeti orientovat se v neznámém prostředí a v nových situacích 
  • jedinec získává nové zkušenosti, které nevyužívá v konkrétní činnosti, ale může je využít později ve zcela odlišné situaci
  • např.: havran zkoumající předmět, který v životě neviděl, kdy přitom uplatňuje nejrůznější prvky chování, zpočátku předmět zkoumá jako nepřítele, pak jako živou kořist a pak jako mrtvou kořist a nakonec jako neživou věc, na niž si sedne – projevem objevitelského chování je zájem

 

g) vhled

  • pokud jedinec dokáže reagovat v nové situaci, i když nemá odpovídající instinkty a naučené způsoby chování
  • jde o pochopení souvislostí mezi prostorovými jevy v prostředí usuzováním
  • např.: šimpanz na sebe skládá několik bedýnek tak, aby dosáhl na banán zavěšený na stropu – zvíře se vystaví nové situaci, kterou musí vyhodnotit a rozhodnout se (tzv. Köhlerovy pokusy)
  • vhled je projevem inteligence živočicha, nejvíce rozvinuté u člověka kvůli schopnosti myslet

 

h) tradice 

  • přenos naučeného chování z jedince na jedince (popř. z generace na generaci) 
  • jde o ovlivnění chování celé skupiny převzetím učeného chování od jiných jedinců
  • podmínka: schopnost napodobovat, paměť a život v určité societě 
  • vznikají v poměrně krátkém období a mohou se zabudovávat do vrozeného programu chování 
  • mají spolu s učením význam pro evoluci chování
  • mají rozhodující význam až v lidské společnosti, kde díky přenosu symboly (slovem a písmem) lze hromadit obrovská množství údajů a vědomostí.


Další podobné materiály na webu:

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!