Profesionální chování – maturitní otázka

ošetřovatelství

 

Otázka: Profesionální chování

Předmět: Ošetřovatelství, lékařství

Přidal(a): Michela

 

 

Profesionální chování, role praktické sestry

  • Požadavky kladené na zdravotnického pracovníka
  • Chování expresivní a adaptivní
  • Interakce s e spolupracovníky
  • Kritika chybné práce

 

Profesionální chování  

  • Typické pro určité povolání. Formy chování se vážou k určité profesní činnosti, vyvíjí se po celou dobu profese.
  • U praktické sestry předpokládáme, že se jedná o osobnost vyrovnanou, s klidným, přiměřeně sebevědomým chováním, se schopnosti empatie.

 

Požadavky kladené na praktickou sestru 

  • Orientuje se na druhého, je schopen sebezapření
  • Chová se ke všem stejně
  • Rozumová kontrola – emocionální neutralita
  • Má pochopení pro projevy nemoci
  • Tolerantnost
  • Chová se adaptivně, respektuje práva pacientu
  • Nechová se expresivně
  • Chování vychází z potřeb nemocného

 

Předpoklady pro práci praktické sestry 

  • Senzomotorické: ochotný, zručný šikovný
  • Estetické: úprava sama sebe a úprava okolí
  • Intelektové: myšlenkové pochody, znalost pojmů, řešení situace
  • Sociální: umět navázat kontakt, vztah k lidem, ovládat chování, verbální a neverbální komunikace
  • Autoregulační: sebezapření, odolnost proti stresu
  • Morální: povinnost mlčenlivosti, ochrana osobních dát

 

Typy sester

  • Mateřský typ: milá, příjemná, starostlivá sestra
  • Nervózní typ: unavená, podrážděná, pacienti se v její chování necítí dobře
  • Herecký typ: snaží se na pacienta udělat dojem
  • Velitelský typ: rozhodná, energická, sebevědomá, je dobrá organizátorka
  • Rutinní typ: projevuje se přesností a přísností, ale může plnit ordinace bez rozmyslu

 

Profesionální adaptace

Profesionální adaptace:

  • Schopnost přizpůsobit se danému povolání a problémů, které z profese vyplývají.

 

Profesionální deformace:

  • Jedná se o ztrátu zájmu klienta, jeho problémy, objeví se citová otupělost.
  • Adaptivní chování: Je spíše uměle produkované chování, které je přizpůsobeno situačnímu kontextu, konvencím a sociálním normám a nemusí již tak dobře zrcadlit vnitřní stavy, neboť může používat prostředky stylizace, simulace a jiné.
  • Expresivní chování: Taková vnější aktivita, která autenticky odráží vnitřní psychické stavy a je nositelem výrazu. Je to přímá manifestace vnitřní aktivace emocionální či jiné.
  • Adaptační proces: Prvé 3 měsíce v záuční době. Požadavky na chování od nadřízených, spolupracovníků, pacientů, rodiny… Často rozpor mezi tím, co se učí ve škole a praxí.

 

Interakce se spolupracovníky

  • Sestra x Sestra: důležitá týmová spolupráce. Nutno pracovat spolu, ne vedle sebe. Sestra je nucena řešit kritické situace, které nemůže řešit sama.
  • Sestra x Lékař: pracovní vztah, důležitá je spolupráce. Ve vztahu dodržujeme kompetence. 

 

Vztah může být:

  • Neosobní
  • Nadřazený
  • Kamarádský
  • Náznak koketerie – sexuální harašení

 

Kritika chybné práce, příčiny a řešení konfliktů

Kritika chybné práce:

  • Oprávněnou kritiku je nutno přijmout
  • Vyslechnout si co nám je vytýkáno, klidně reagovat
  • Udržovat si oční kontakt, vyjadřovat pocity
  • Nabídnout řešení
  • Přijmout trest

 

Příčiny a řešení konfliktů:

Příčina konfliktů: 

  • Pracovní
  • Sociální
  • Materiální
  • Psychologické – např. odlišnost povah

 

Řešení konfliktů:

  • Proč konflikt vznikl?
  • Co je jeho příčinou?
  • Návrh řešení konfliktů
  • Výběr řešení konfliktů
  • Dosažení kompromisu
  • Nikdo ze zúčastněných by neměl mít pocit, že byl poražen!
  • Rozumová kontrola
  • Neřešit konflikt v časové tísni.
  • I v dobře fungujícím kolektivu dochází k náročným situacím a ke konfliktům – střetům názorů, k chybám, k nedorozuměním mezi dvěma jedinci, jedincem a skupinou či mezi více skupinami.


Další podobné materiály na webu:

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!