Otázka: Profesionální chování
Předmět: Ošetřovatelství, lékařství
Přidal(a): Michela
Profesionální chování, role praktické sestry
- Požadavky kladené na zdravotnického pracovníka
- Chování expresivní a adaptivní
- Interakce s e spolupracovníky
- Kritika chybné práce
Profesionální chování
- Typické pro určité povolání. Formy chování se vážou k určité profesní činnosti, vyvíjí se po celou dobu profese.
- U praktické sestry předpokládáme, že se jedná o osobnost vyrovnanou, s klidným, přiměřeně sebevědomým chováním, se schopnosti empatie.
Požadavky kladené na praktickou sestru
- Orientuje se na druhého, je schopen sebezapření
- Chová se ke všem stejně
- Rozumová kontrola – emocionální neutralita
- Má pochopení pro projevy nemoci
- Tolerantnost
- Chová se adaptivně, respektuje práva pacientu
- Nechová se expresivně
- Chování vychází z potřeb nemocného
Předpoklady pro práci praktické sestry
- Senzomotorické: ochotný, zručný šikovný
- Estetické: úprava sama sebe a úprava okolí
- Intelektové: myšlenkové pochody, znalost pojmů, řešení situace
- Sociální: umět navázat kontakt, vztah k lidem, ovládat chování, verbální a neverbální komunikace
- Autoregulační: sebezapření, odolnost proti stresu
- Morální: povinnost mlčenlivosti, ochrana osobních dát
Typy sester
- Mateřský typ: milá, příjemná, starostlivá sestra
- Nervózní typ: unavená, podrážděná, pacienti se v její chování necítí dobře
- Herecký typ: snaží se na pacienta udělat dojem
- Velitelský typ: rozhodná, energická, sebevědomá, je dobrá organizátorka
- Rutinní typ: projevuje se přesností a přísností, ale může plnit ordinace bez rozmyslu
Profesionální adaptace
Profesionální adaptace:
- Schopnost přizpůsobit se danému povolání a problémů, které z profese vyplývají.
Profesionální deformace:
- Jedná se o ztrátu zájmu klienta, jeho problémy, objeví se citová otupělost.
- Adaptivní chování: Je spíše uměle produkované chování, které je přizpůsobeno situačnímu kontextu, konvencím a sociálním normám a nemusí již tak dobře zrcadlit vnitřní stavy, neboť může používat prostředky stylizace, simulace a jiné.
- Expresivní chování: Taková vnější aktivita, která autenticky odráží vnitřní psychické stavy a je nositelem výrazu. Je to přímá manifestace vnitřní aktivace emocionální či jiné.
- Adaptační proces: Prvé 3 měsíce v záuční době. Požadavky na chování od nadřízených, spolupracovníků, pacientů, rodiny… Často rozpor mezi tím, co se učí ve škole a praxí.
Interakce se spolupracovníky
- Sestra x Sestra: důležitá týmová spolupráce. Nutno pracovat spolu, ne vedle sebe. Sestra je nucena řešit kritické situace, které nemůže řešit sama.
- Sestra x Lékař: pracovní vztah, důležitá je spolupráce. Ve vztahu dodržujeme kompetence.
Vztah může být:
- Neosobní
- Nadřazený
- Kamarádský
- Náznak koketerie – sexuální harašení
Kritika chybné práce, příčiny a řešení konfliktů
Kritika chybné práce:
- Oprávněnou kritiku je nutno přijmout
- Vyslechnout si co nám je vytýkáno, klidně reagovat
- Udržovat si oční kontakt, vyjadřovat pocity
- Nabídnout řešení
- Přijmout trest
Příčiny a řešení konfliktů:
Příčina konfliktů:
- Pracovní
- Sociální
- Materiální
- Psychologické – např. odlišnost povah
Řešení konfliktů:
- Proč konflikt vznikl?
- Co je jeho příčinou?
- Návrh řešení konfliktů
- Výběr řešení konfliktů
- Dosažení kompromisu
- Nikdo ze zúčastněných by neměl mít pocit, že byl poražen!
- Rozumová kontrola
- Neřešit konflikt v časové tísni.
- I v dobře fungujícím kolektivu dochází k náročným situacím a ke konfliktům – střetům názorů, k chybám, k nedorozuměním mezi dvěma jedinci, jedincem a skupinou či mezi více skupinami.