Otázka: Sociologie medicíny a obecná sociologie
Předmět: Sociologie
Přidal(a): vnl.xf (autor: Lenka)
„Socio“=společnost; zkoumá, analyzuje společnost a její vztahy; vědecký obor se všemi průvodními znaky (hloubka, cílevědomost, organizovanost, úsilí o objektivitu, přesnost a spolehlivost výsledků)
Předmětem je analýza a studium společenských jevů:
- 1. chování a jednání lidí ve společnosti (změny chování v generacích)
- 2. struktura spol.-formy a vztahy v ní(snaha ovlivňovat)
- 3. společenský systém (pod slupkou to vře, navenek není nic znát-viz 1989)
- 4. sociální změna (kvalitativní proměna struktury spol.-každý jedinec i společnost se mění během života-rodina,práce—sociální role)
- 5. soc. interakce (vzájemné působení(kantor pro studenti, ale zároveň studenti pro kantora),vzdělání(základní, střední, vyšší)
- 6 soc. skupiny a organizace (není možná izolace ve společnosti, skupinové prostředí nás provází celý život)
- 7. soc. fakta a jevy (široká škála konkrétních jevů (umělá zaměstnanost v minulém režimu)
Vznik: v první pol.19 stol, vyčlenění z filozofie
- 1839 A.Comte – „Kurs pozitivní filozofie“- základy, ještě nepoužívá termín sociologie, ale pouze základy
- H. Spencer-pojem sociologie
- Marx a Engels-„Manifest komunistické strany“, vize budoucí spravedlivé sprav.komun.str., likvidace buržoazie (jediný reálný pokus „pařížská komuna“
- T. G. M.- sociolog i filozof,praktický sociolog; v 90.letech založil svoje realistickou stranu; 1915 emigrace + Beneš, Štefánik- exilový odboj za vlastní stát (nevěděli ale ještě jakou formu bude mít (stát,monarchie)); 1918 vznik Československé republiky (početná německá menšina-problémy); 1935 abdikace ze zdravotních důvodů (85 let)
Konec 19.stol.: sociologie jako uzavřená věda již nefunkční = specializace
- 1) Obecná sociologie
- 2) Specializované sociologické disciplíny (soc.průmyslu,podniku,výchovy, managementu, vzdělání, medicíny, dětství,stáří,vzdělání,ošetřování)
Vztah a sociologie konkrétních vědních oborů:
- 1) vazba na filozofii (metodologická fce)(určitou věc filozof zobecní a poradí sociologovi o dalším postupu)
- 2) vazba k psychologii (jedinec,osobnost, soc.skupinové – jedinci vytváří skupiny)
- 3) vaz.k filozofické antropologii (spolu s axiologií (zkoumá žebříček hodnot) se zamýšlí nad smyslem života (proč,jak)
- 4) vazba na matematiku (statistika-přesná věda, která pracuje s nepřesnými údaji)
Metody soc.výzkumu: metoda=šíře
- 1) pozorování (nepřímá metoda,empirický výzkum,využití svých smyslů, rozumu- zkušenosti z vlastního života)
- 2) experiment (omez. možn – není typ. exper. věda)
- 3) statistické m. (zkoumání jevu nebo vztahy mezi několika jevy)
- 4) monografické m.(popis jedné zkušenosti, kt. je podrobný, všestranný)
Techniky: nejen podmnožina metod, ale i specifické způsoby získávání údajů v terénu
- 1) T. pozorování (připravené,plánované)
- a) zúčastněné (člen zkoumané skupiny)
- b) nezúčastněné /např.hospitace ve školní třídě/
- c) sebepozorování (čl.je schopen sebereflexe-forma časového snímku)
- 2) T. experiment – má urč. meze než se prozradí
- 3) T. studijních dokumentů (v minulém režimu StB archivy)
- 4) Rozhovor,dotazník,anketní šetření (verbální, nonverbální), referendum (jasně formulovaná 1 otázka,odpověď pouze ano-ne)
Schema soc.výzkumu:
- 1) úvod
- 2) formulace zákl. hypotéz (co předpokládám)
- 3) zadání ankety,rozhovoru
- 4) zpracování výsledků
- 5) závěr formulace+porovnání s vých. hypotézami
- 6) závěrem – formulace východiska pro praxi
-socializace= začlenění do společnosti (celý život), nenahraditelné, 18 let; čl. je po narození nejdéle závislí na ostatních až po začlenění do společnosti (po narození na matce – absolutní (fyzická) a relativní (učení, socializační proces (nenahraditelné, fiktivní hranice 18 let)
Obsah: každé individuum musí:
- 1) porozumět danému kultur.prostředí ( seznamování se s kulturou+emoční výbava dítěte (útlé mládí)
- 2) internalizovat (vzít za vlastní etické hodnoty,normy)(„napokradeš“)
- 3) ovládnout základní zp.chování-učení se soc.roli (nejprve výchova v rodině, půs. na dítě verbální, nonverbální)
Význam: zaj. kontinuity spol. vývoje(předání poznatků, norem) = pozit. generační pokračování (mladší generace využívají poznatků starších generací)
-socializace — skupiny (rodina,škola)
- a) primární (profilující) nebo
- b) sekundární
Ad a) primární (rodina,dětské herní skupiny,sousedství)-charakteristické znaky:
- 1) základ-osobní bezprostřední kontakt mezi svými členy
- 2) malá,nepočetná
- 3) mezi členy jsou vztahy vzájemné důvěrnosti,intimity
- 4) základním motivem členství je uspokojení z pozitivních emocí (citových vztahů)
- 5) relativně dlouhodobé trvání
- 6) jedinec, člen se angažuje celou svou osobností ve prospěch skupiny
Ad b) sekundární:
- 1) asociace (princip členství)-dobrovolné (studijní skupina),nedobrovolné (v min.prezenční voj.služba), faktické (povinná školní docházka)
- 2) etnické skupiny (narodím se jako Čech-faktické členství)
- 3) společenské třídy a vrstvy (ekon.základna, kt. určuje společenský pohyb)
- 4) skupiny vlastní a cizí
Sociální struktura =složení společnosti
-relat. stabilní síť vztahů jedinců, pozic a rolí sociálních seskupení různého typu (=zahrnuje jedince i skupiny)
Možnost průniku – strukturní řezy
- 1) Socio-demografická struktura (odlišnost post.žen a mužů,zvláštnosti věkových skupin,vztahy generací)
- 2) Strukt. Etnických a národnostních vztahů (odlišn. kultur)
- 3) Profesní struktura(dělba práce,povolání,kvalifikace – společenská nerovnost(industriální a soc.konflikty)
- 4) St.příjmů a majetku (vlastnictví a rozdělování maj-privatizace, rozdíly v životní úrovni)
- 5) Socio-kulturní diferenciace(odlišnosti kultur, styl života,různé trávení volného času, různá míra užívání kulturních hodnot, společenské souvislosti vzdělání – „kolik piv za vzdělání“)
- 6) Mocenská struktura (dělba kooperace koordinace práce, politický sytém (stát,forma, typ státu)
- 7) Ekologická struktura (rozložení obyvatel, skupiny a typy osídlení,vztah lidí k přírodnímu,umělému a soc.prostředí)
Závěry k obecné části
- 1) soc.mobilita-pohyb mezi pozicemi ve společ.struktuře
- a) horizontální-není plynulý pohyb, postavení na spol.žebříčku se nemění
- b) vertikální- vzestup, sestup
- c) intragenerační rozsah jedné generace
- d) intergenerační (mezi generacemi))
- -obsazování mobility (dědění,na zákl. vlastního výkonu-Gott)
- 2) rovnost x nerovnost(realita, jedinec se nemůže nikdy rovnat druhému)
- 3) uzavřené společnosti (středověká města královská, kastovní systém v Indii)
- 4) spol.otevřená – ta dnešní
- Vznik po 2. Svět. Válce, zakladatel PARSONS, do Evropy okolo 1 50.let – VB, Spol. rep. Německo, 60. Léta – Polsko, Československo. Na její rozvoj měly velký vliv aktivity WHO.
- Předmět SM: užívá teorie a metody empirické soc. ke zkoumání (analýze) fenoménu „zdraví a nemoc“, „zdrav. Zařízení“, Zdrav. Profese“ v interakci s pacientem. Vše je propojené (v interakci) mezi sebou.
- Problematika zdraví a nemoci ze sociolog. hlediska
- Zdraví i nemoc má biopsychosociální základ.
- Faktory ŽP + jejich vzájemná interakce s lidským org. a způsobem života = příčiny vzniku a rozvoje nemocí
Negativní důsledky souč. spol. rozvoje
- – znečišťování ŽP
- – nebezpečné změny klimatu
- – nadměrný hluk
- – zneužívání alkoholu + další návykové látky (kouření)
- – nedostatek tělesného pohybu
- – nadměrný příjem potravin (nevhodná skladba)
- – rychlé životní tempo a stres
- – nevhodné sexuální chování – promiskuita
WHO: Životní styl ovlivňuje zdrav. Stav z 50 – 60%, stav a kvalita ŽP včetně soc. podmínek 20-25%, genetika 10-15%, systém péče o zdraví 10-15%.
Fáze:
- 1:Objevení symptomů – pac. si uvědomuje nějakou změnu – samoléčba, laická pomoc –!! východisko do hypochondrie x bagatelizování či zatajování obtíží
- 2. vyhledání pomoci – vyhledá lékaře, nebo se mu dostane pomoci (rodina ho donutí)
- 3. akceptování choroby – je srozuměn se svým stavem = hospitalizace
- Neg. vlivy – zdětinštění, odsocializování, změny v plnění soc. rolí
- 4. návrat – uzdravení
Soc. důsledky
- – nemožnost v plné míře vykonávat dosavadní profesní činnost (amputace)
- – projevy v rodině
- – změny v oblasti trávení volného času
Obecné důsledky
- – v materiálních podmínkách
- – ve společenských vztazích
- – ve společenském vědomí
Důsledky
- 1. dočasné
- 2. trvalé
- standardní – na stálo, pořád stejné
- zhoršující se
- 1. zjevné – stomie, úrazy v obličeji, popáleniny
- 2. nezjevné
Chronicita – pomalý vývoj, dlouhodobé poškození, může způsobit změny v nukleární rodině (matka, otec), špatná psych. snášenlivost chron. Onem. Dítěte
Protikladný postoj k chron. nemoc.
- 1. vylučování – izolace (zejména v dřívějším režimu) – ústavy
- 2. začleňování – reintegrace do společ. Struktury – nesmírně přínosné pro obě strany
4 char. rysy (Parsons):
- 1: na nem. Se díváme jako neodpovědného za vznik svého stavu – musíme tak přistupovat i k závislým, protože nejsou schopni vlastní vůlí ovlivnit nemoc, vyléčit
- 2: je zproštěn dosavadních povinností
- 3: je povinnen dávat najevo vědomí nežádoucnosti a přechodnosti svého stavu
- 4: je povinnen vyhledat odborníky a spolupracovat s nimi
Dítě předškol. věku, duševně nem., chron. nevyléč. nem., bezvýchodná situace – těžko je lze motivovat ke spolupráci.
Soc. role nem. se liší v jednotlivých případech – stejná nemoc – jiná soc. role, protože je jiný
- 1. charakter a dosavadní průběh nem.
- 2. odlišná soc. situace pacienta
Skupiny nemocných:
- 1. hospitalizovaní nebo v dom. – rodina je podporuje, zachovávají si role
- 2. nemocní práce schopní – léčí se ambulantně
- 3. nem. relativně zdraví, ale konzultují
- 4. lidé využívající prevenci
- 5. problematické případy – návyk, kdy pac. nepřipustí, že je pacient
- 6. zvláštní případy – rodící matka, těhotenství, novorozenec
Postavení pac. ve funkčním systému hospitalizace:
- 1. reglementování každodenního života – ovlivňování, určování, je pod určitou mírou kontroly
- 2. pac. je příjemcem péče – nad zdroji nemá kontrolu
- 3. potencionální přítomnost pacienta – nedisponuje svým časem, musí být lékaři či sestře vždy k dispozici
Přibývá pac., kteří chápou zdraví jako instrumentální hodnotu (chci dostudovat, chci dodělat…). Roste sebevědomí pacienta. Přibývá obecně starších a obecně vzdělanějších a inform. pacientů, kteří odmítají pasivní roli vůči lékaři.
Potřeby pac. a jejich uspokojování
- 1. biologické – onemocněním se nemění
- 2. modifikované – onem. se uzpůsobily (dieta)
- 3. potřeby, které nemocí vznikly – závisí na char. nemoci –
- – potřeba navrácená zdraví
- – potřeba tlumení bolesti
- – potřeba obnovení dřívějších soc. fcí
- – potřeba připravit se na fce nové, změněné
Rodina a její význam pro nem.
- – některé nem. nelze bez přispění rodiny kladně řešit
– jedna z nejnáročnějších, nejvýznamnějších, nejodpovědnějších profesí. Totéž platí o profesi sestry.
Náročnost postavení odpovídá příprava na profesi, jedná se v podstatě o celoživotní vzdělávání – totéž sestra.
Odlišnost od jiných profesí – předmětem činnosti je člověk (na rozdíl od učitele ale pochybení lékaře může mít fatální následky). Role je zaměřena na ochranu a úpravu zdraví, dg., odstraňování nemoci, záchrana ohroženého života.
Základní lékařské role:
- 1. funkční specifika – vyjádření nutnosti odborné kompetence pro výkon povolání
- 2. emocionální (afektivní) neutralita – očekává se věcně orientovaný způsob jednání bez emocionální účasti
- 3. universalismus – vztahová oblast lékaře zahrnuje všechny ostatní členy společnosti
- 4. kolektivní orientace – lékař vychází ve svém jednání ze zájmu druhých lidí, především pacientů
Totéž platí pro sestru.
Vztah lékař x pacient
- 1. aktivita x pasivita
- 2. vedení x spolupráce
- 3. vzájemná participace – preferuje se v dnešní době, rovné partnerství
Vždy ale platí, že lékař je odborník a vede, komunikuje s pac.
Iatrogenie – lékař poškodí pacienta (zanedbaná péče,… )
– vyvíjí se s vývojem zdrav. Zařízení
– od. 1. pol. 19. stol. – potřeba kvalifikovaného spolupracovníka lékaře
Sestra v současnosti plní fce:
- – pomoc zdravému či nemocnému člověku + provádění činností týkajících se zdraví a jeho ochrany v situacích, kdy toho sám není schopen, nemá potřebnou sílu, vůli nebo znalosti – Hendersonová
- – působí v celé škále činností – prevence
- – zahrnuje rodinu, veřejnost
- – sestra uspokojuje potřeby celé populace
Osvojení si role sestry
- – participuje na zákl. rysech lékaře
- – tvoří systém rolí
- – sestra se v rozsahu systému připravuje
Dílčí role v oblastech
- – ošetřovatelství
- – výchovné
- – instrumentální (technické)
- – poradenství
- – podpora a výchova ke zdraví
- – organizace a administrativa
Vztah sestra x pac. – kontakt dlouhodobější, trvalejší, užší.
Zdroje najdete uvedeny zde: