Psychologie hospitalizace – lékařství a ošetřovatelství

 

   Otázka: Psychologie hospitalizace

   Předmět: Lékařství a ošetřovatelství, Psychologie

   Přidal(a): JaničkaSestřička

 

Psychologie hospitalizace = prožívání nemoci v čase, adaptace a maladaptace na nemoc, hospitalismus, iatrogenie, multikulturní specifika klientů ve zdravotnickém zařízení

 

PROŽÍVÁNÍ NEMOCI V ČASE

  • I během onemocnění se mění subjektivní prožívání nemoci, tak jak se nemoc mění sama

 

Probíhá v několika etapách

1) premedicínská fáze

  • etapa, kdy se objevují neurčité příznaky, dostavují se pocity strachu, nejistoty
  • může dojít k REPUDIAČNÍMU POSTOJI

 

2) náhlá změna životního stylu

  • jedná se o pracovní neschopnost, případně hospitalizaci
  • vynucený klidový režim, dieta, nic per os
  • může dojít k šoku, jsme překvapeni co se děje
  • objevuje se obava, nejistota

 

3) aktivní adaptace

  • bereme nemoc na vědomí i důsledky
  • přizpůsobení se ji
  • podílí se na léčbě a vyšetřování

 

4) psychická dekompenzace

  • naděje na uzdravení se neplní
  • prognóza je nepříznivá
  • může dojít k trvalým následkům
  • pacient se může stát lítostivý a plačtivý, depresivní
  • konflikty se zdravotnickým personálem, spolu pacienty
  • může chtít změnit lékaře, léčbu

 

5) pasivní adaptace, rezignace

  • nemocný se smiřuje se stavem
  • přestává s nemoci bojovat, uzavírá se do sebe
  • pacienti jsou pesimističtí, mrzutí
  • nebezpečí je v tom že se nedostaví úspěchy dlouhodobé léčby, rehabilitace
  • možnost je napojení na stejně nemocné/postižené pacienty

 

Reakce zdravotníka

  • tolerance vůči projevům
  • pochopení
  • nebrat narážky osobně

 

HOSPITALISMUS

„Nesprávné přizpůsobení se hospitalizace vzniká, pokud pacient není schopen se adaptovat v nemocničním prostředí“

 

Projevy hospitalismu

  • strach – o sebe, z výkonu
  • úzkost – nelze určit co je její příčinou
  • nespavost – ostatní pacienti
  • nechutenství – strava není pestrá
  • negativní emoce – smutek
  • sociální izolace – chybí rodina

 

Příčina hospitalismu (plynou se změn, které se v době hospitalizace objeví)

  • vytržení ze zaběhlého režimu
  • nucená nečinnost
  • přístup zdravotnického personálu
  • složení spolu pacientů na pokoji

 

Prevence hospitalismu

  • vést klienta k fyzické i duševní námaze
  • zavedení skupinové péči = jedná sestra, se stará o skupinku nemocných
  • aktivně vyhledávat BIO-PSYCHOSOCIÁLNÍ problémy nemocných
  • umožnit návštěvu mimo návštěvní dobu
  • vhodná skladba klienta na pokoji

 

Hospitalismus u dětí

  • děti podléhají častěji a snáze než dospělí
  • nesou hůře vytržení z rodinného prostředí
  • umožnit matce pohyb v nemocnici s dítětem
  • je prokázáno, že děti hospitalizované s matkou snáší hospitalismus lépe a dříve se vyléčí

 

Projevy hospitalizace u dětí

  • retardace
  • regrese = ustrnutí vývoje, návrat zpět do minulého vývojového období
  • negativismus = dítě je odmítavé
  • projevy odrážející se na GITU = dítě zvrací, má průjem
  • neurotické projevy = kývavé projevy

 

ADAPTACE

  • znamená schopnost vyrovnat se s jejími následky
  • přizpůsobit svůj život změněné situaci
  • dodržovat léčbu a omezení z ní vyplývající za účelem uzdravení nebo nezhoršení tělesného stavu
  • v psychice nemocného znamená adaptace obnovu schopnosti prožívat pozitivní emoce, radovat se a být aktivní byť za přizpůsobení se novým podmínkám nemoci (hospitalizace, tělesné omezení)

 

Adaptační syndrom

  • Poplachová reakceorganismus se snaží připravit na eventuální nebezpečí – porucha rovnováhy jedince (některé poruchy žláz s vnitřní sekrecí)
  • Fáze rezistenceorganismus se vyrovnává – nová vnitřní rovnováha
  • Fáze vyčerpání zevní vliv je silnější nebo dochází ke stupňování zevní zátěže

 

Záporné vlivy zhoršující adaptaci nemocného

Anonymita nemocného

  • neznáme pacientovo jméno, zapomínáme oslovovat jménem a příjmením
  • pacienta často nazýváme diagnosou nebo familiárně (babi, dědo)

 

Nepřesná informovanost nemocného

  • velké množství informací, kterým laici nerozumí – pacient se bojí, má strach
  • musíme řádně vysvětlit co to je, co to obnáší… – to se týká i lékařů

 

Nemocniční provoz a prostředípacient naslouchá nemocničnímu jazyku, kterému nerozumí, slangové výrazy

Pobyt mezi těžce nemocnýmipacienty se snažíme rozdělit na pokoje podle závažnosti onemocnění, věku, pohlaví, stanic, dg.

 

Izolace pacienta od běžného života

  • už to že je pacient v nemocnici se považuje za omezení
  • snažíme se nemocnému umožnit volnost, prostor
  • Předcházíme podle stu nemocného a důvěry

 

Úloha sestry v adaptaci nemocného

  • nemocného oslovujeme řádně příjmením, pokud je více pacientů se stejným příjmením oslovujeme i jménem
  • Informace o léčebném řádu, oddělení podáváme jasně a srozumitelně
  • při práci na pokoji s pacientem komunikujeme
  • nikdy si sestry nevyměňují informace před pacientem
  • pokud je pacient ve špatnému zdravotním stavu, pokusíme se přemístit na menší pokoj
  • snažíme se zajišťovat kontakt s nemocným a okolím, zajišťujeme návštěvy, noviny, vycházky
  • umožníme poslech rádie či televize

 

MALADAPTACE

  • znamená často trvalé odmítání faktu nemoci
  • přetrvávání depresivních a úzkostných příznaků
  • sžíravý pocit omezení v životních možnostech
  • výrazné poruchy neakceptování léčby
  • pro situaci, kdy nemocný neakceptuje léčbu (neužívá léky, nedodržuje dietu apod.) se také používá termín noncompliance
  • v nejtěžším případě se objevují sebevražedné tendence či myšlenky

 

IATROGENIE

„Je to diagnostický, terapeutický či preventivní postup lékaře nebo zdravotníka, který má za následek poškození pacienta“

  • Iatropatogenie poškození či zhoršení duševního, sociálního nebo somatického zdraví klienta nežádoucím zákrokem nebo chováním zdravotníka.
  • Sororigenie – poškození zdraví pacienta nesprávným působením zdravotní sestry
    • Somatické poškození – léky, nesprávným úkonem, zákrokem (z nedbalosti, neúmyslné)
    • Psychické – psychické trauma, devalvace
  • Poškození z nedbalosti – porušení postupu lege artis při výkonu činnosti
    • Vědomá – ví, jak to má dělat, ale nedělá to tak.
    • Nevědomá – Vzdělanostní deficit

 

Typy iatropatogenie

  • Diagnostická – unáhleně vyslovená diagnóza
  • Laboratorní –ne zcela přesný nebo vhodný komentář, např. Výsledky vyš. RTG
  • Prognostická – škodlivost pesimistické prognózy, ale i nepřiměřeně optimistické prognózy
  • Terapeutická – hanlivé výroky o předcházející léčbě, nevhodný komentář lékárníka o předpisu
  • Pedagogická – poškození při výuce mediků a sester
  • Porušení zákona na ochranu osobních údajů, porušení povinné mlčenlivosti zdravotníků

 

Multikulturní specifika klientů ve zdravotnickém zařízení

Ukrajinci

  • pocházejí z Ukrajinské republiky
  • obyvatelstvo tvoří Ukrajinci, Rusové, Bělorusové, Židé
  • kvůli špatným životním podmínkám, utíkají ze své domoviny, do západních státu
  • Rodina: živitelem je jak muž, tak žena
  • Zásady komunikace: hovořit klidně a srozumitelně, chovat se evalvačně

 

Romové

  • způsob života Romů je jiný i proto, že vyznávají odlišné hodnoty než Češi.
  • jejich pojetí života je rovněž rozdílné.
  • pro ně je důležitější zaměření na rodinu než na práce

 

Psychosociální odlišnosti

  • Temperament
  • emotivita: snadnější a rychlejší vzrušivost, impulzivnost, výbušnost.
  • Vyšší intenzita prožívaných emocí.
  • Nedostatečné ovládání citových prožitků
  • Nedostatek sebereflexe
  • není tendence k introspekci, sebepoznávání a sebehodnocení.
  • Nezabývají se svými prožitky, nemají motivaci k osobnostní změně
  • Prakticismus a orientace na současnost je hlavní
  • Pro uvažování je typický větší vliv aktuálních emocí.
  • Jsou snadno ovlivnitelní, dovedou se nadchnout iluzí.
  • Nízké vzdělání se projevuje naivitou a nekritičností
  • Myšlení je zaměřené na bezprostřední užitek a prožitek: dobrá schopnost řešit běžné praktické situace (uspokojení aktuálních potřeb vlastních nebo rodiny)
  • Inteligence: abstraktní logické uvažování nemá velký osobní význam. Není větší potřeba poznávat cokoli, z čeho není aktuální užitek
  • Přístup k plnění úkolů: mají nízkou motivaci, nízkou trpělivost, malá svědomitost
  • Emoce: převažují nad vůlí. Význam má potřeba aktuální příjemnosti
  • Empatie: romové jsou navíc vybaveni empatií. Snad i proto nám dokáží říkat to, co chceme slyšet, a nezabývají se až tolik tím, je-li to pravda

 

Zásady komunikace

  • hovořit jasně, stručně, srozumitelně
  • chovat se evalvačně (sebeověřující)
  • trpělivost
  • nikdy neironizovat
  • soulad verbálního i neverbálního projevu
  • takt, nikdy Roma nekritizovat
  • je třeba chápat bouřlivý projev Roma
  • informace často opakujeme, mají nízkou generalizaci
  • při jednání s Romem být empatičtí

 

OSE přístupy k romskému etniku

  • jsou velmi psychicky náročné
  • pacienti jsou nedůvěřiví ke zdravotnickému personálu
  • většinou se dožadují informací od nejvyššího představitele odd.
  • při nesplnění jejich požadavků se projevuje jejich agresivita
  • při hospitalizaci jednoho člena rodiny se o jeho zdravotní stav zajímá celé široké příbuzenstvo
  • dokáží čekat celé hodiny, když je vyšetřován, operován jejich příbuzný
  • dožadují se návštěv mimo návštěvní hodiny
  • shlukují se na pokoji nemocného, tím ruší klid ostatních, mnohdy narušují chod oddělení
  • romské ženy jako pacientky jsou velmi citlivé na bolest, bývají značně emotivní, často a nahlas sténají
  • dodržují léčebné pokyny jen po dobu, kdy ustoupí potíže

 

Vietnamci

  • Vietnam je země v jihovýchodní Asii
  • úředním jazykem je vietnamština a dialekty
  • národ je typický lidovým charakterem a hrdostí na svoji statečnost

 

Rodina

  • rodina je rozšířená
  • prvorozený syn dědí celý majetek
  • rodiče při výchově šetří chválou
  • při výchově je kladen důraz na dodržování pravidel společenského chování
  • nejdříve zdravíme muže a pak ženu

 

Vzdělání

  • má pro ně velký význam
  • rodiny utrácí za vzdělání dítěte i veškeré své úspory

 

Náboženství:

  • vyznávají buddhizmus i karlismus, protestantizmus, hinduizmus

 

Zásady komunikace

  • chovat se evalvačně, Vietnamci ctí pravidla slušného chování, sami nejsou zvyklí ztěžovat situaci problémy
  • hovořit klidně a srozumitelně
  • při jednání musíme opětovat úsměvy
  • musíme být empatičtí






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: