Otázka: Paliva
Předmět: Chemie
Přidal(a): abc
– Zdroj energie
- Pevná
- Kapalná
- Plynná
- Jaderná
1)Pevná– vše co se dá spálit, dřevo, uhlí
- a) dřevo- měkké- smrk, lípa
– tvrdé- buk, dub
– středně tvrdé- borovice, javor
– vzácná- mahagon, eben, třešeň, ořech
– spalují se nápadné stromy, kůry, větve apod…
- b) uhlí- karbonizované zbytky rostlin, rašelina, hnědé uhlí 60- 75 % C, černé 75- 92% C, antracit 92- 98% C, gagát 98-99% C neboli černý jantar (lesklá hmota, polodrahokam, smuteční šperky)
Hodnocení kvality uhlí:
1) výhřevnost- čím víc tepla se uvolní, tím lepší uhlí máme
2) obsah síry- problém ve spalování, zachytávání je drahé
3) popel – množství- nespálené části uhlí, agresivita- slouč. kovů, S, N
Koks. C– černý uhlí, v koksové peci (soustava komor), ve vzduchu šířka 20-25 cm (kvůli teplotě), prohřívaní pomocí spalin (1300°C)
150°C vypaření vlhkosti v uhlí
250-300°C trhání vazeb C-S, C-N, C-O (CO, CO2,H2S)
400°C štěpí se C-H, C-C (CH4,CH3-CH3, kap. látky)
500°C polokoks- měkký mat., kratší řetězce
600°C dehet a fenoly se oddělí
900°C vznikl koks, shoří
1100-1150°C grafitizovaný koks, hned neshoří
Vysypeme, prudce ochladíme, koksem se topilo ve vysokých pecích, později vytápění nemocnic, škol apod., nevýhřevné a kvalitní, dlouhodobě žhne
2)Kapalná paliva- produkty ze zpracování C, rostlinné oleje, alkoholy, éthery, bionafta (methylester řepky olejky), zkapalněné plyny (propan butan, H)
Ropa: žádný přesný vzorec, různé barvy (žlutá, černá), kvalitní Kuvajtská, znečištěné sirnými sloučenina (žlutá) zpracovává se hůř
– Je mazlavá, hutná, těží se- rafinérie ropy- na jeden typ ropy, atmosférická destilace
30-200°C benzíny, řetězce od 5 do 11 C, 20-30% benzínu
180-270°C petrolej, 10-18 C, 15-25% ropy
250-360°C plynový olej, 16-25 C, 15-25% ropy
Destilačním zbytkem je mazut- 25-35 C, hustý, dřív se spaloval, vakuová destilace- lehké topné oleje, za normální t, těžké až na 1000°C.
Asfalt- černé masti v lékařství, silnice
Benzín- do benzínových motorů, zapálí se elektrickou jiskrou
- Oktanové číslo- chová se jako směs heptanu a oktanu
-čím kvalitnější, tím lepší výsledek
Letecké benzíny- od 40-175°C
Trysková paliva- do stíhače, 100-280°C, nesmí tuhnout do -60°C, obsah síry nesmí být vyšší jak 0,1%
Motorová nafta-směs petroleje a plynového oleje, cetanové číslo- hexadekan + 1methylnaftalen, kvalitní od 50
Bionafta- náhražka, methylester řepky olejky, do dieselových motorů, mot. nafta + bionafta v druhé generaci, arctic nafta- nesmí tuhnout do -30°C
3) Plynná paliva– zemní plyn- přírodní palivo, vyskytuje se s ropnými ložisky, spalující složky jsou methan a vodík, předcházejícím svítiplyn (CO + H spal. složky)
Koksárenský plyn: na vytápění koksové pece, složení (H, Co2,CH4,Ch3CH3,propan)
Bioplyn: vzniká na skládkách, k vyhřívání prostorů
Propanbutan: propanbutanové láhve, pro pohon motorů
4) Jaderná paliva- obohaceny U a Pu, dochází k řetězové reakci pomocí Co tyčí, pečlivě se chladí (voda se nevypouští, časem je radioaktivní)
Zpracování ropných produktů
1) Vyčištění jednotlivých frakcí- chceme málotuhnoucí látky, nechceme alkany- směs ochladíme a oni vykrystalizují
2) Sirné sloučeniny- probubláváme H- vzniká sulfan
3) asfaltery, pryskyřice- jsou nestále, vylučují se, odstraníme extrakcí roztoku fenolu
4) úprava maziv- hl. S- způsobuje korozi
5) tuky- zahuštujeme Ca a Ba soli vyšších mastných kyselin
6) krakování- pouze teplem
Katalytické- trhání dlouhých řetězců, aluminosilikáty- gelovité hlinitokřemičitany (katalyz.)
Hydrogenační- teplo + plynný vodík, zabrání vzniku násobných vazeb
7) reformování benzínu- u málo kvalitních benzínů, provádí se dehydrogenace za P= 5MPa + platinový katalyzátor